Rabu, 15 April 2009

ISA Harus Dimansuhkan


Munurut Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin, 3 elemen perlu diberi perhatian apabila mengkaji semula undang-undang yang sedia ada. Iaitu, kepentingan negara, hak individu dan hak majoriti. Katanya ISA juga akan dikaji berpandukan 3 elemen ini.

Undang-undang kejam ini perlu dihapuskan dengan serta-merta. ISA merupakan undang-undang yang tidak relevan lagi. Undang-undang ini sebenarnya telah digunapakai untuk membenteras ancaman komunis dahulu. Kini, ia disalahgunakan untuk menahan pemimpin-pemimpin politik pembangkang. Undang-undang ini adalah bertentangan amalan demokrasi dan juga Perlembagaan Persekutuan yang membenarkan kebebasan bersuara. Untuk menjaga keselamatan dan perpaduan negara, banyak lagi undang-undang yang sedia ada boleh digunapakai. Tidak perlu menghukum seseorang tanpa perbicaraan di mahkamah dengan menggunakan undang-undang seperti ISA.

Dalam ertikata yang lain, Kementerian Dalam Negeri tidak perlu mengkaji untuk membaik pulih undang-undang ini. Ia perlu dimansuhkan dan kem kamunting perlu ditutup dengan serta merta. Isu ISA ini tidak boleh diperpanjangkan lagi. Ia perlu diselesaikan dengan secepat yang mungkin. Selagi ISA tidak dimansuhkan, Malaysia hanya akan mengamalkan demokrasi 'setengah masak'

3 ulasan:

  1. sepatutnya memang dimansuhkan sejak dulu lagi. Kita hanya perlu perkemaskan undang2 negara. bawa mereka didakwa ke mahkamah untuk membela diri mereka dan yang menuduh itu perlu buktikan kesalahan mereka. bukannya tangkap dan sumbat.ini undang2 rimba.Manusia perlukan keadilan.

    BalasPadam
  2. ISA is good to ensure national security but when BN uses it for their political interest, then ISA is seen very much cruel.

    Therefore, don't abolish but improve it in cerating fairness to detainee and honour the human right issue.

    BalasPadam
  3. Thailand ada ISA ke?
    Setahun 3 PM,lepas ni ada lagi kot hehehe.
    ISA BIN MUSA

    BalasPadam