Jumaat, 17 April 2009

Gobind Singh Boleh Saman Speaker Dewan Rakyat?


Mahkamah Persekutuan telah membuka ruang kepada semua Dewan Negeri dan Dewan Rakyat untuk membawa segala pertikaiannya ke Mahkamah. Apa-apa isu yang dibangkitkan dalam Dewan Negeri dan Dewan Rakyat boleh juga didengar di Mahkamah. Mahkamah menjadi forum yang lebih tinggi daripada Dewan Negeri dan Dewan Rakyat. Kuasa Speaker telah diambilalih oleh hakim-hakim. Ini bermaksud YB Gobind Singh berhak mengambil tindakan undang-undang terhadap Speaker Dewan Rakyat. Banyak lagi kes akan melambak di Mahkamah. Ini merupakan satu 'precedent' atau duluan yang akan membuka 'floodgate'.


Pelajar-pelajar undang-undang tidak perlu belajar tentang 'doktrin pengasingan kuasa'. Ianya tidak relevan lagi di Malaysia. Belajar sekadar bagaimana manupulasikan undang-undang bagi kepentinagan pihak-pihak tertentu adalah memadai. 'Keluhuran Perlembagaan' dan 'Kedaulatan Undang-undang' yang disarankan oleh Rukun Negara telah menjadi akademik semata-mata.

6 ulasan:

  1. Ini kesah zaman batu neh......citer kartun pun tak de cam neh.

    Masa zaman batu dulu saper badan besar ada senjata besar memang jadi tokey arr leh belasah saper-saper yang kecik.

    Undang-undang rimba pun tak de cam neh punya teruk......

    BalasPadam
  2. 4 tahun saya belajar undang-undang. Looks like everthing I studied has to be flushed down the drain. What a waste. I have now enployed a litigation lawyer who will go to Court. I will concentrate on conveyancing. How do you face a Judge in whom you have no confidence?

    BalasPadam
  3. Saman! Jangan tak saman! Saman sama itu Pendekar Amin apa? Oh, ya! Pendekar Amin Hina. Duduk...duduk...duduk!

    Ipoh Timur duduk...Batu Gajah duduk...semua kasi duduk! Itu saja kerja dia.

    BalasPadam
  4. Sebab tu kes Lingam korek korek senyap ajer. Dr Belit dah beli hakim dan Zaid terpaksa quit.


    Bungaraya

    BalasPadam
  5. Biar dia buat sidang DUN..Dalam DUN nanti,bila Zamry cakap sepatah suruh dia duduk! Kemudian beri mic pada Nizar. Jika zambry mencelah suruh dia duduk lagi. Kemudian bagi ADUN PR yang lain cakap pulak...Jika ada ADUN BN mencelah..suruh duduk juga!!! Dah letih bercakap bagi zambry bercakap pulak.. bila dia mula sepatah dua, suruh dia duduk lagi...kalau dia melawan..halau keluar sahaja...melawan lagi..gantung setahun!!

    BalasPadam