Sabtu, 25 April 2009

Apa Akan Jadi Pada Kes Nizar?


Memandangkan Mahkahmah Persekutuan telah membuat keputusan-keputusan yang tidak memihak kepada Speaker Perak dalam 2 kes baru-baru ini, apakah akan berlaku dalam kes Dato Seri Nizar beberapa hari lagi? Dua kes yang iaitu:

1) Kes 3 ADUN lompat vs Speaker

2) Kes Zambry & 6 ADUN vs Speaker

Keputusan kedua-dua kes di atas adalah amat ganjil dan menjadi pokok persoalan yang kontroversial dalam dunia perundangan hari ini. Bukan sahaja pakar undang-undang terperanjat dengan keputusan-keputusan itu, malah ia juga telah menjadi sembang kedai kopi yang hangat. Di mana jua kita pergi, inilah perkara yang dipertikaikan oleh orang ramai. Sekarang kes Nizar pula menjadi buah mulut seluruh rakyat Malaysia. Semua sedang menanti apakah keputusan akan di buat oleh mahkamah nanti. Tetapi, setiap orang boleh mengagak daripada 'bisikan sukma' masing-masing apakah keputusan yang bakal dibuat oleh mahkamah tidak lama lagi. Saya teringatkan pepatah Melayu " Khatib lalu khatib mati, Bilal lalu bilal mati".

3 ulasan:

  1. It is really great- and first time reading "khatib lalu khatib mati, Bilal lalu bilal mati"
    Well if they can ignore Perlembagaan then what else can we hope. The special group of people that support the new Perak regime fail to realize the far reaching implications and the damage done by the Federal court decision in the future.

    BalasPadam
  2. Betul,betul,betul.......

    membujur lalu melintang patah....

    Aku yang berkuasa,aku punya suka la nak wat apa.

    Keputusan-keputusan mahakamah tuh mmg kita dah jangka,sama seperti Liga M,belum lawan dah tau pasukan mana yang bakal menang.

    Itulah mahakamah Malaysia la neh.Kalau pakar undang-undang Prof Aziz Bari pun minta dia orang balik sekolah semula,maka rakyat marhain neh malas nak ulas lagi.

    Semua keputusan telah ada sebelum perbicaraan.

    BalasPadam
  3. Apakah watak2 ini langsung tidak ada perasaan malu untuk memperkosa semua institusi daripada kehakiman,keselamatan,spr,istana dan sprm?Ingat dan muhasabahlah wahai pimpinan be end dan amno..kalau anda sudah sampai kepada tahap kebencian rakyat yang amat tinggi..anda akan jatuh terduduk hingga tidak mampu untuk bangkit lagi. Waspadalah wahai umno.keputusan 4 - 1 pilihanraya kecil membuktikan rakyat mula membenci dan TIDAK PERCAYA apa yang anda kata.Kemenangan satu kerusi di sarawak adalah kemenangan umpama satu perlawanan bola sepak di mana pasukan kebangsaan menewaskan Belia Kinta.

    BalasPadam