Isnin, 27 April 2009

Tukar Speaker Perak - Agenda Utama Pada 7 Mei?


Mengikut laporan Bernama, Dr Zambry enggan mengulas kemungkinan BN mengemukakan usul untuk menukar Speaker Dewan Negeri Perak, V.Sivakumar semasa persidangan DUN pada 7 Mei ini.

Apakah ulasan anda mengenai isu ini?

3 ulasan:

  1. Isunya, bukan tukar speaker tetapi bolehkah Zambry masuk Dewan.Speaker ada kuasadalam dewan.Penggantungan Sidang Under Tree tidak dikatakan tidak sah.bermakna masih sah.Saya nak tahu,bolehkah Zambry dan gang masuk dewan?

    BalasPadam
  2. Api dulu kah atau asap dulu, atau minyak tanah kasi boh sekali gus.....

    Konpius rakyat jelata.....

    BalasPadam
  3. Dalam Perlembagaan negeri perak tiada termaktub undang membolehkan speaker di pecat dalam DUN kecuali negeri Selangor
    -----

    "Menurut Teng Chang Kim yang juga seorang peguam, tidak ada peruntukan juga yang boleh memecat Speaker DUN Perak dengan undi tidak percaya.

    Beliau berkata DUN Selangor dan Perlembagaan mempunyai peruntukan Speaker pada bila-bila masa akan mengosongkan pejabatnya sekiranya DUN atau Parlimen memutuskan, namun negeri Perak tidak ada peruntukan tersebut.

    Adun Sungai Pinang, Selangor itu juga menyatakan Speaker DUN Perak hanya kosong apabila dia meletakkan jawatan sebagai ADUN Perak atau beliau didapati tidak layak, atau beliau sendiri meletakkan jawatan sebagai Speaker dengan kerelaannya.

    Oleh yang demikian krisis perlembagaan di negeri Perak akan berterusan !"

    dipetik daripada blog http://gigitankerengga.blogspot.com/2009/02/para-speaker-dewan-memberi-pendapat.html

    BalasPadam