Selasa, 28 April 2009

William : Mahkamah Menceroboh Dewan Negeri


Mahkamah tidak mempunyai kelayakan perundangan untuk mencabar sebarang keputusan yang dibuat oleh sesebuah Dewan Undangan Negeri atau Dewan Rakyat, kata peguam terkemuka William Leong.

Ketika membuat penghakiman dalam kes Speaker Perak, Hakim Alauddin Mohd Sheriff berkata keputusan Speaker itu adalah ultra vires dan tidak sah.

Menurut William, keputusan tersebut adalah bertentangan dengan doktrin pengasingan kuasa legislatif, eksekutif dan kehakiman yang menjadi teras demokrasi pentadbiran negara.

"Apabila Mahkamah Persekutuan membatalkan keputusan Speaker, bermakna mahkamah telah campurtangan dan menceroboh bidang kuasa institusi yang lain. Doktrin Pengasingan Kuasa telah tercemar," kata William.

"..... ini bermakna kedudukan mahkamah seolah-olah lebih tinggi dari DUN," tambah beliau.

William yang juga merupakan Bendahari Agung PKR melahirkan rasa kehairanan bagaimana hakim, ketika membuat keputusan boleh mengenepikan Artikel 72 Perlembagaan Persekutuan.

Lebih parah lagi, kata beliau keputusan tersebut telah membuka satu trend yang berbahaya kepada masa depan negara.

Jika inilah keadaannya, maka apa-apa keputusan yang dibuat sama ada di Parlimen atau mana-man DUN boleh dicabar di mahkamah.

Beliau tidak menolak kemungkinan ini adalah konspirasi politik bagi memastikan persidangan DUN Perak boleh diadakan oleh Kerajaan BN sebelum 13 Mei 2009.


-dipetik dari Suara Keadilan-
21-28 April 2009

2 ulasan:

  1. Parlimentarians & Legislature make law.

    Judiciary enforce the above law.

    In other words judiciary obey the law maker and not the other way round.

    BalasPadam
  2. Who care about the so called "pengasingan kuasa legislatif, eksekutif dan kehakiman" You must know that the theme for BN Government is "Malaysia Boleh" and the Pirate of Pangkor Zamry Al Pangkori can do anything with BN. Stop commenting and start thinking.

    BalasPadam