Isnin, 11 Mei 2009

Sasterawanan Negara Minta Bubarkan DUN Perak


Saya amat kagum dengan pendirian Sasterawan Negara Pak Samad Said meminta Dewan Negeri Perak dibubarkan. Beliau menyatakan pendiriannya semalam dalam satu Program untuk menjelaskan isu PPSMI di Perkarangan Surau Taman Meru 2B, Jelapang. Pak Samad menuntut supaya Dewan Negeri dibubarkan sehubung dengan peristiwa kekecohan yang telah berlaku pada 7 Mei 2009. Situasi di Perak sekarang adalah seperti layang-layang putus. Setiap orang yang rasional mempunyai pandangan yang sama iaitu 'Pembubaran DUN Perak' Ini merupakan semangat nasionalisme yang perlu dihormati oleh semua pihak. Sikap kenegarawanan harus wujud dikalangan semua pemimpin-pemimpin di negara ini. Sikap ini hanya boleh dicapai apabila pemimpin-pemimpin ini sanggup tunduk kepada permintaan rakyat. Syabas diucapkan kepada Pak Samad yang bukan sahaja seorang sasterawan, malah telah menunjukkan sifat seorang negarawan yang tulen.

7 ulasan:

  1. Isu PPSMI dan krisis politik Perak 2 isu yang berbeza. Lagi baik Pak Samad cadang agar bubarkan PPSMI saja. Yang buat mesyuaratDewan Undangan Negeri di bawah pokok tu perangai apa. Ingat semua orang ni bodoh sangat ke? Mesyuarat Dewan Undangan Negeri setahu teman le mestilah di temapat yang telah digazetkan. Bila pula kerajaan Kejor Yop Kejor gazetkan bawah pokoh tu Dewan Undangan Negeri Perak. Yang lucutkan hak hadir dewan tanpa merujuk ke dalam persidangan Dewan Undangan Negeri ni apa hal, kan mahkamah putuskan bahawa keputusan Speaker Perak yang lama tu salah. Yang kecoh-kecoh dalam dewan tu perangai apa. Raja Muda nak rasmikan persidnagan pun tergendala. Elok Pak Samad cadanngkan negeri Perak tu macam republik aje kan! Kalau ya pun kan baik wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat boikot aje le. Eklok juga Pak samad lancar mogok, atau sertai mana-mana parti Pakatan Rakyat, mana tahu ada peluang bertanding dan jadi wakil Rakyat nanti. Bolehlah dapat gelaran YB Pak Samad. Indah juga nama tu kan.

    BalasPadam
  2. Pak Samad ni dah merendahkan pendirian diri sendiri. haritu duk kata dia bukannye memihak kepada mana-mana parti dan cuma berjuang untuk ppsmi, ini macam sudah tipu orang ramai, tetiba cakap pasal dun perak pulak? apa kaitan dun perak dengan ppsmi?

    BalasPadam
  3. Saya sokong pendirian Pak Samat.....
    Kerajaan haram dan anak haram spiker dun umno yg baru tu harus dirombak semula kerana perlantikan tidak mengikut protokol perlembagaan yg sah.Jika umno masih berani dan taknak dilebalkan sebagai parti"dayus",Bubarlah dun dan biar kuasa rakyat yang tentukan.........

    BalasPadam
  4. warga mas perak11 Mei 2009 8:05 PTG

    wahai makluk tanpa nama:jika kamu tak faham undang tubuh negeri perak ni lebih baik lar kamu diam jer..bila kamu ber cakap jelas nampak bebodohan kamu.dan ini lah kefahaman pengikut dan pengampu umno dengan cara yang melulu.macam katak bawah tempurong.keluar lah kamu!! dari dunia tempurung kamu.

    BalasPadam
  5. kimanis: NI SEKOE LAGI BARUA UMNO.

    BalasPadam
  6. Biar la luncai terjun dengan labu-lanunya...
    Biarkan kerajaan haram dan speker dun anak haram tumbang.............Bubar dun dan buat pilihanraya semula...
    Biar kuasa rakyat yang tentukan...........

    BalasPadam
  7. emm elok la tu...orang wat PPSMI tu tok bgi dak2 melayu sama2 dapat bersaing ngn kaum bukn melayu rata2nye berkebolhan bercakp melayu..kena tntng habis2an...cina ngn india mmg ar suke org melyu tolak bnda ni...yg melyu lak tak reti2 nk berfikir...plzz ar tolak ar fahamn poltik tu sikit..ko nk ke anak2 ko jadi bangang dalam BI ti...klu nk jgn ar libatkn anak2 orang Melayu lain..kalau kite tak martabatkn bahasa melayu takkan la ada sukatan mata pelajaran bahasa melayu dalam..bnda simple je pon takkan la takleh pk...

    BalasPadam