Rabu, 27 Mei 2009

Ceramah Perdana Di Kubang Ulu, Penanti



Pada 26 Mei 2009, satu ceramah perdana telah dianjurkan di Kubang Ulu, Penanti bagi menerangkan isu-isu semasa kepada orang tempatan. Antara penceramah-penceramah utama ialah YB Tian Chua, YB V.Sivakumar dan YB Mahfuz Omar. Lebih daripada 3000 orang telah hadir untuk mendengar pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat.

Dalam ucapannya, YB V.Sivakumar menerangkan bagaimanakah konspirasi dilakukan dalam percubaan untuk menjatuhkan beliau sebagai Speaker Dewan Negeri Perak. Beliau juga menerangkan kenapa perlantikan Speaker Dewan Negeri Perak yang baru tidak sah. Menurutnya, perlucutan beliau dan perlantikan Speaker baru adalah tidak sahih kerana ianya dilakukan dalam 'sub-dewan' di satu penjuru Dewan Undangan Negeri. Perkara seperti ini tidak pernah berlaku dalam mana-mana negara komenwel. Tambahnya lagi, undang-undang tidak membenarkan Timbalan Speaker untuk mengambil alih tugas Speaker sekiranya Speaker masih berada dalam dewan itu. Tiada siapa boleh mempengerusikan dewan selagi Speaker masih duduk di kerusinya.

Oleh yang demikian, tidak berlaku perlucutan jawatan speaker dan perlantikan baru pada 7 Mei 2009. Di samping itu, beliau juga menerangkan bahawa usul perlucutan dan perlantikan speaker telah pun ditolak oleh beliau di kamarnya pada 6 Mei 2009, iaitu sehari sebelum tarikh persidangan.

3 ulasan:

  1. dulu umno skarang pas27 Mei 2009 11:05 PTG

    aku tabik spring ler..kat tambi nie,,,tak bagerak
    dari kerusi sepeker..mase kecoh kat dun ari tu...
    tapi??poli ngan umno celaka tu siap...kalu bubar
    dun...aku dah kempen sedara mara aku ..semua deme.
    ...meluat kat umno polissss bn. nak aman?? tolak umno/bn.

    BalasPadam
  2. jkkp larut tin27 Mei 2009 11:08 PTG

    doa kan.... PR menang besar..hilang kan wang
    pertaruhan proksi ubn...kat penanti nie....

    BalasPadam
  3. kita akan pastikan PR menang besar bukan atas alasan nak bunuh UMNO namun sebagai suatu pengajaran besar buat mereka ingat sebagai pengajaran berguna sahaja tidak lebih dari iu agar mereka sedar dari kesalahan yang mereka lakukan

    BalasPadam