Ahad, 10 Mei 2009

Polis Halang Tayangan VCD Peristiwa 7 Mei

DAP telah menganjurkan program Makan Malam di Sitiawan bertemakan 'Bubarkan DUN Perak & Kembalikan Hak Kepada Rakyat pada 9 Mei 2009 Ia di anjurkan di Sekolah Kebangsaan Nam Wah di Jalan Kampung Koh. Antara peceramah-penceramah yang menghadiri program ini ialah YB Ong Boon Piow, YB V.Sivakumar, YB Nga Kor Ming dan YB Ngeh Koo Ham. Program makan malam tersebut berjalan dengan lancar pada awalnya.

Apabila tanyangan VCD mengenai peristiwa 7 Mei dimainkan, polis telah merempuh masuk ke dalam dewan itu dan mula merampas alat-alat tayangan tersebut. Ini telah menyebabkan kekecohan dalam dewan itu. Orang ramai memberi amaran supaya polis tidak mengganggu tayangan VCD tersebut. Tetapi, polis tidak mempedulikan semua itu. YB Dato Ngeh Koo Ham dan YB Nga Kor Ming telah berunding dengan polis untuk tidak mengganggu program makan malam dengan menakutkan rakyat. Tetapi, polis berdegil juga dalam usaha untuk merampas alat-alat tayangan (VCD). Berpuluh-puluh FRU masuk bagaikan satu rusuhan berlaku.

Seorang juruteknik video kamera yang telah memasang alat-alat VCD di dewan itu telah ditahan oleh polis. Datuk Ngeh Koo Ham telah pergi ke balai polis untuk membela juruteknik itu.

Kenapa polis tidak memberi kebenaran untuk tayangan video peristiwa 7 Mei 2009?

Apakah yang ingin di selindungi oleh polis dalam usaha menghalangan tayang peristiwa 7 Mei 2009?

Rakyat berhak untuk mengetahui apakah yang berlaku dalam Dewan Negeri. Oleh yang demikian polis tidak sewajarnya mengambil tindakan-tindakan untuk 'black out' isu 7 Mei sama sekali.

Apa salahnya untuk pengundi-pengundi mengetahui peristiwa 7 Mei itu? Kenapa ianya di halang oleh polis?

14 ulasan:

  1. hye tuan speaker.... nak tumpang tanye, tuan ada nampak tak polis bawa pistol/senjata merbahaya dalam dewan...?

    BalasPadam
  2. bn dan umno habis modal, takap biasa, sebab suda biasa, yg penting jgn lawan. kepala polis arah tangkap, maka polis tangkaplah, sudah biasa. najib arah tangkap, ketua polis pun tangkap, sebab sudah biasa, sama lah seperti org ketegih candu. kuasa ada apa lagi, tangkap...tangkap. bila sudah rakyat hilang kesabaran bagai mana? mungkin sudah terlambat.please jgn main2 tangkap, jgn sampai jani nama malaysia tangkap. semua kita barus jaga nama mlysia. ini kita punya negara. jgn ashek tangkap sahaja. guna otak ambil hati rakyat bukan tangkap, itu crita lama, sikit2 tangkap. itu kuasa rakyat bagi,ingat akan dtg, pilihan raya kan tiba,bila rakyat ubah apa macam? malu lah boss.sikit2 hal tangkap,polis pun sudah jadi pak tangkap. polis cari makan, tangkap itu ketua cakap dia tangkap, itu siapa punya kerja kalau tdk bn punya perintah. c.u. next election. jangan main tipu ia,.

    BalasPadam
  3. UMNO/BN are running out of options. No matter how they try to soothe Perakians anger, they are not only unsuccessful but they draw more condemnation from fair minded Malaysians. UMNO had used force but they have only showed to one and all how brutal and mindless UMNO and police tactics can really be. They have tried the soft approach by getting Zambry to tell Perakians that BN will bring better development and fair play to the silver state. But we Perakians would like to ask this illegal MB and his cohorts, did their strategy work? Of course not!! How can they placate Perakians if they do not recognise them as the legitimate government? Anger, resentment, hatred and disgust seem to grow daily among Perakians and Malaysians and the sooner they realise this the better. If UMNO/BN truly desire to see prosperity in Perak, then go to the sultan and collectively with PR's consent dissolve this state assembly and immediately call for a new election for the people to decide who will be the rightful government of Perak. The longer they drag their feet and stall this process the more they will lose out, and they'd better believe it!! At least they may get to keep a few seats in the end instead of getting a sound thrashing in GE13.

    BalasPadam
  4. I was there when the police came in. They were like pirates coming in to attack and rob. They did not request the video to sotp and in actual fact the video was in a halt due to techinical problem and the technician was trying to replay the video. These PDRM (uniform robbers) just rush in and snatch whatever they can reach and even try to push Dato Ngeh to the floor when Dato Ngeh went over to them to negotiate.

    For your infomation Baginda Reformasi the police,special branch, FRU some with shields and some with gun were surrounding both the entrance of the hall.

    WHAT A POLICE STATE WE ARE NOW LIVING IN.

    BalasPadam
  5. omno bn tak perlu rasa takut kalu mereka bersikap
    propesional.apa yang jelas tindakan polis lebih
    kepada menutup kerakusan dan kezaliman pemimpin umno bn yang merompak kerajaan PR dan sekali lagi telah bersikap biadab pada sidang dun pada tarih 7hb.sebagai rakyat kita berhak mendapat maklumat
    sebenar. apa yang berlaku pada sidang tersebut.biar rakyat yang menilai dan menghukum mereka yang zalim pada pru13 nanti. bangkai gajah tidak akan dapat di tutup dengan nyiru.

    BalasPadam
  6. betapa dayus nya BN....maklumat yg benar di sekat dan di hebohan mklumat yg telah dipesongkan di media mereka...mengapa perlu bertindak dayus...pe yg dilaungkan oleh PM hnyalah retorik jer.....media perlu mnyampaikan mklumat dengan betul walaupun melibatkan kerajaan...jgn takut utk menyampaikanmaklumat dengan benar walaupun kerajaan melakukan dgn tidak betul....pandai bermain dgn kata2...itulah pemimpin BN.pemimpin yg kita sanjung selama 51thn.- blekcar-

    BalasPadam
  7. Saya nak bertanya. Bolehkah seorang anggota polis menjalankan tugas tanpa pakai uniform? Mahkamah Persekutuan putuskan YB masih berhak menghalang 7
    EXCO haram daripada masuk dewan? Mahkamah hanya membenarkan 7 penyangak ini hadir persidangan tetapi YB Siva masih berhak menghalang mereka

    BalasPadam
  8. Masa kini merupakan masa genting Malaysia!
    Kita telah kehilangan hak rakyat sepenuhnya di bawah kekuasaan BN.
    DAP,terima kasih atas usahaMu dalam mempertahankan rakyat Malaysia!
    Semua kegigihan kamu diperlihatkan dalam mata rakyat.
    Jangan sesekali menyerah kalah,teruslah berjuang demi rakyat seluruh Malaysia!
    Walaupun DAP kehilangan kuasa pada masa kini,namun DAP tidak pernah kalah,DAP telah memenangi hati rakyat,DAP hero Malaysia!
    Kita akan terus menyokong DAP selama-lamanya!

    BalasPadam
  9. is nan hwa..not nam wah..


    DAP boleh!!

    BalasPadam
  10. PDRM:Ada Permit Pergi Tandas?
    Rakyat: Permit Tandas?
    PDRM: Tangkap! Tangkap! Semua Tangkap! Ini Perhimpunan Haram di tandas!
    Rakyat: Atas akta Mana, pergi tandas mahu permit?
    PDRM: PDRM tak perlu jawab. Saya ialah Undang2. Tangkap semua pergi balai. Jangan cabar PDRM! Cepat Tangkap!

    BalasPadam
  11. YB mamak,turuti saja apa rakyat mahu jika ingin disanjungi dan dihormati,sebab jika yb menggamalkan sikap mulia... yah bubarkan DUN supaya rakyat makin percaya dgn yb,jika tak yb serta parti umno akan kecundang pru13,sebab perkara sebegini akan membuat rakyat benci dgn BN serta kerajaan memerintah,rugi sekarang tak apa jika penyukong BN semua lari ke PR habislah periok nasi,jika mereka memerintah malaysia,jgn2 kita semua masuk ISA...Aaaaduh !

    BalasPadam
  12. Kanapa Baginda Refomasi merepek. Mana ada Polis tak bawa pistol bila berhadapan dengan situasi sebegini.Lagi pun kenapa tanya soalan ini. Polis adalah anjing pariah kerajaan--mereka akan ikut arahan tanpa apa apa persoalan--otak mereka bukan diatas--tapi di bontot.Selepas PRU13--insyalah PR akan menubuhkan kerajaan--pada masa itu kita wujudkan OMBUDSMAN untuk tapis semua aduan terhadap Polis. Setiap tindakan mereka yang melanggar perundangan akan di hukum.

    BalasPadam
  13. Sungguh kesal dengan sikap biadap Polis. Dalam kamar dewan, yang berkuasa adalah speaker. Polis telah mencabul undang-undang dan paling tidak boleh diterima, speaker yang sah telah dihalau manakala speaker buatan BN(yang tentu tidak sah kerana belum menerima kuasa dalam Majlis yang dihadiri Sultan dan diperkenankan Sultan)pula yang diangkat. Polis sepatutnya menegakkan undang-undang dan bukannya menjadi undang-undang. Kepada rakyat Perak, undi anda telah dinafikan oleh keparat ADUN yang keluar parti(telah mengkhianati kita sebagai rakyat), pastikan dalam PRU13 kita menggunakan kuasa kita, kuasa Rakyat untuk menumbangkan BN yang rakus membuat onar dan keputusan terdesak mereka membelakangi undang-undang.

    BalasPadam
  14. Bn babi! ummo pegi mati la

    BalasPadam