Khamis, 28 Mei 2009

Kerajaan Rakyat Digulingkan, Kerajaan Mahkamah Ditegakkan

Pakar undang-undang, ahli akademik, ahli politik, NGO dan rakyat kesal dengan Mahkamah Rayuan yang memutuskan Zambry Kadir sebagai Menteri Besar Perak kerana ia bertentangan dengan kehendak 53% rakyat negeri itu yang telah memilih Nizar Jamaluddin melalui Pilihanraya.

Sebuah NGO, Aliran menyifatkan keputusan itu dibuat melalui percaturan dan manupulasi; yang mana doktrin pengasingan kuasa telah dikorbankan demi permainan politik.

Naib Presiden PAS Husam Musa pula mendakwa keputusan tersebut telah diatur terlebih dahulu- satu rumusan yang tidak mampu disangkal ramai.

Rata-rata pimpinan Pakatan Rakyat menyatakan kekecewaan terhadap keputusan hakim Mahkamah Rayuan yang menolak keputusan hakim Mahkamah Tinggi Abdul Aziz pada 11 Mei lalu yang mengekalkan Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim berkata bahawa keputusan Mahkamah Rayuan tersebut tidak memeranjatkannya disebabkan oleh beberapa faktor. Pakatan Rakyat memang sudah menjangkakannya berdasarkan atas keputusan-keputusan kehakiman sejak beberapa tahun yang lalu.

Penasihat DAP Kebangsaan Lim Kit Siang menjelaskan orang ramai yang datang ke Mahkamah Rayuan untuk mendengar keputusan penghakiman dalam kes Zambry lawan Nizar tidak percaya bahawa keseluruhan sessi tersebut telah tamat hanya dalam masa 5 minit sahaja.

"Kita merasa sedih dan amat memalukan kerana keputusan yang dibuat dalam 5 minit adalah sesuatu yang jarang berlaku kerana ia dibuat dalam keadaan tergesa-gesa," kata peguam Razlan Hadri Zulkifli.

Beliau juga menegaskan bahawa hakim sepatutnya membaca penghakiman bertulis dan bukan membuat penghakiman secara lisan yang mengambil masa hanya 5 minit.

Menurut Profesor Undang-undang perlembagaan Aziz Bari, pendekatan mahkamah yang mengutamakan hal-hal teknikal tidak menepati sifat perlembagaan sebagai sebuah instrumen demokrasi sebagaimana yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Reid sendiri.

-dipetik dari-
Suara Keadilan
26 Mei - 2 Jun 2009

2 ulasan:

  1. salams ejahtera tuan speaker.

    Tukar topic jap

    Sebaik sahaja chin peng minta nak balik ke malaysia jamil tengok rioh rendah orang melalak. tv-tv ,media-media yg sudah kekeringan berita menyalak macam anjing gila. orang-orang tua yg bodoh di temuramah,ya jamil tak nafikan jamil tiada waktu komunis dulu. dan tapi jamil dapat banyak info bagaimana kekejaman komunis. antinya orang melayu dekat chin peng lebih teruk dari anti terhadap yahudi. persoalannya adakah orang melayu mudah lupa atau bodoh.

    Di antara komunis dan tentera jepun siapa paling kejam, antara komunis dan tentera jepun siapa potong kepala orang, antara komunis dan jepun siapa waktu itu lebih tersiksa , jamil rasa jepun lagi teruk,lagi jahat lagi kejam,sampai salah sikit potong kepala orang. tapi tak dengar lak komunis potong kepala orang. tapi komunis di halau sampai tak boleh balik ke negara mereka sendiri.walaupun mereka komunis.

    Sebaliknya jepun di sambut bagaikan raja, jepun di jemput buka perniagaan di sini, jepun di beri bermacam-macam ke istimewaan, sedangkan bangsa melayu dan rakyat malaysia banyak menderita , merana kehilangan saudara mara tanpa kepala kerana jepun.mereka pernah membunuh sdr/mara kita,tetapi sekarang bangsa jepun di sanjung,di sambut,di hormati. apa ni? double standard ke.

    Jamil bukan suka komunis atau menerima mereka tapi benci dengan manusia yang hipokrit, manusia yang double standard, manusia yang pentingkan diri sendiri.penting kan wang.mungkin gak jepun dulu mereka tidak kacau orang-orang berada di malaysia,tak kacau orang bangsawan di malaysia sebab itu mereka tidak di hina di kutuk atau di caci.tapi komunis kacau tak kira kaya atau miskin,biasa atau bangsawan.tu yg di kutuk dan di hina tu.

    Ko orang pembaca fikirlah sendiri.
    cukuplah kita 50 tahun tertipu dengan agenda melayu barua dari umno. sekarang apa pun susah nak percaya permainan mereka ini.

    BalasPadam
  2. Ya!This right!Although Dato Seri Nizar was not judged as the rightful menteri,but he has play an important role in the heart of people.People wiil use their vote to teach those stubborn sites a lesson

    BalasPadam