Ahad, 3 Mei 2009

Kebenaran Masuk Dewan Untuk Semua Media

Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Yang Dipertua Dewan Negeri Perak pada 3 Mei 2009



Kebenaran Masuk Dewan Untuk Semua Media Akhbar & Elektronik



Saya membuat ketetapan bahawa semua pihak media dibenarkan masuk untuk membuat liputan persidangan Dewan Negeri Perak pada 7 Mei 2009. Semua media termasuk mana-mana media yang telah dihalang untuk masuk dewan diminta untuk membuat permohonan bertulis di Pejabat Speaker, Aras 2, Bangunan Perak Darul Ridzuan. Permohonan boleh dibuat mulai 9.00 pagi pada 4 Mei 2009.

Saya akan mengeluarkan surat kebenaran kepada media-media mengikut pertimbangan saya. Di sisni, saya menggunakan Perintah-perintah 84 yang memberi kuasa kepada Yang Dipertua Dewan Negeri untuk mengeluarkan kebenaran am kepada wakil mana-mana jurnal menghadiri persidangan dewan . Perintah-perintah tetap ini juga membolehkan Yang Dipertua Dewan untuk membatalkan kebenaran yang diberi.

Arahan ini dikeluarkan untuk menjamin prinsip-prinsip demokrasi dan kebebasan media. Rakyat harus mengetahui apakah yang berlaku dalam persidangan secara telus. Tidak ada sebab untuk menghalang mana-mana media untuk membuat liputan. Rakyat berhak mengetahui segala gerak-geri wakil rakyat mereka di dalam Dewan Negeri.

10 ulasan:

  1. shabash!kerajaan pr kerajaan yang telus.adil.dan berintigriti..teruskan perjuangan!! tegak kan keadilan!! rakyat tetap bersama pr.

    BalasPadam
  2. tuan speaker jgn bg masuk utusan dengan media tv

    BalasPadam
  3. Tahniah tuan speaker.my god bless you.we are behind you sir

    BalasPadam
  4. Shabash Tuan Speaker.

    Diharap dengan arahan Tuan Speaker semua mas media termasuk blogger dapat membuat liputan yang bersejarah dalam persidangan DUN Perak. Disini kita akan dapat tengok drama sensasi dalam sejarah negeri Perak.

    Diharap Tuan Speaker akan dapat menggunakan kebijaksanaan untuk mempengerusikan sidang ADUN tersebut. Apa jua keputusan yang bakal diambil biarlah untuk kebaikan dan kesejahteraan rakyat negeri Perak.

    BalasPadam
  5. Syabas!! anda menjadikan agama sebagai petunjuk dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab, anda tidak menurut petunjuk hawa-nafsu serakah yang lari dari konsep keluhuran undang-undang dan perlembagaan dalam menjalankan tugas dan amanah untuk negara.

    BalasPadam
  6. -BR-

    tak per, kita bagi jerk semua media masuk......itulah pegangan Pakatan Rakyat..Musuh kita adalah ameno dan be end...Media tetap kita percaya integriti mereka melaporkan sesuatu perkara....cuma jika perkara itu FITNAH semata-mata, kita BOIKOT media itu....

    p/s: pasal tu la aku lama dah tak subscribe utusan & hairan...stop immediately tu...

    BalasPadam
  7. mengapa DATUK SUK boleh membuat keputusan TANPA pengetahuan SPEAKER... jadi PECAT SUK serta merta bila sidang berbuka.

    kalau SUK menyalahi peruntukan PERLEMBAGAAN, haruskah PAKATAN hadir pd 7 may09 ???

    BalasPadam
  8. Biaqlah Reporter pi report...

    Kalau benar apasal nak takut, nie mesti takut kerana bersalah pasal rampas kuasa, halang reporter masuk atas alasan kesesakan....cis pooodah...!!!

    BalasPadam
  9. YB Speaker Sivakumar, you have our respect and undivided support. You have set a shining example before Perakians by showing us the meaning of adhering to the rule of law and how a responsible people's representative should conducted himself in the face of adversity without resorting to violence and the law of the jungle and in a manner that is befitting a people's champion. Perakians are proud to know you and are equally proud to have you as our Speaker who has shown honesty, good temperance and self-control when under intense pressure from your party's enemies. Keep up the good work YB Speaker.

    BalasPadam
  10. Tuan Speaker,

    You are best Speaker that Perak or even Malaysia have. You have uphold the rights of Perak voters. yesterday, today and forever we will support you.

    BalasPadam