Ahad, 5 April 2015

Hukuman Penjara Terhadap 13 Wira di Perak Melumpuhkan Lagi Demokrasi Negara



Kenyataan Mediia YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah pada 20 Mac 2015 di Ipoh




Saya berasa sungguh kecewa dan kesal apabila Mahkamah Rayuan semalam telah menjatuhkan hukuman penjara 10 bulan terhadap 13 orang pejuang demokrasi yang menyertai satu perhimpunan membantah rampasan kuasa Perak di Kuala Kangsar pada tahun 2009. Saya juga berasa sangat kesian dan amat bersimpati terhadap 13 orang wira itu dan keluarga mereka yang menjadi mangsa sistem keadilan negara kita. Hukuman yang dijatuhkan terhadap mereka adalah terlalu berat.

 Mereka yang dijatuhi hukuman penjara itu mungkin akan kehilangan pekerjaan dan punca pendapatan. Ini juga akan memudaratkan kebajikan keluarga masing-masing.

Perhimpunan aman adalah prinsip asas sistem demokrasi dan dibenarkan oleh Perkara 10(b) Perlembagaan Persekutuan. Tetapi, saya berpendapat bahawa pencabulan hak asasi menjadi perkara lumrah dan semakin cenderung di negara kita.

Penghakiman terhadap 13 orang pejuang yang mahu menegakkan demokrasi itu adalah usaha-usaha licik untuk meracuni dan melumpuhkan sistem demokrasi negara kita yang dilakukan tanpa semangat perlembagaan yang menjamin kebebasan bersuara dan kebebasan berhimpun.

Penjuang-pejuang demokrasi itu ialah Bad Latif Mansor, 49, Suhana Abdullah, 50, Meor Safizal Meor Mohamed Amin, 40, Mohd Faiz Mohd Arshad, 28, Zulhaizam Zulkifli, 31, Isha Riduan Ishak, 60, Adi Hilme Mohd Nasir, 45, Yusuf Jaafar, 50, Mohamad Nazeer Hameed, 49, Khairul Azmi Hassan Basri, 50, Mohd Hasri Ismail, 49, and Mohamed Ismail S. M. Abdul Kadir, 49.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan