Yang
di-Pertua, terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pengundi-pengundi
kawasan Batu Gajah yang telah memilih saya sebagai wakil rakyat mereka. Juga,
saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Yang di-Pertua.
Yang
di-Pertua, izinkan saya membawa 7 perkara yang penting secara ringkas di Dewan
yang mulia ini.
Yang pertamanya adalah mengenai masalah
penyakit berjangkit Tibi.
Penyakit Tibi semakin menular di negara
ini. Seperti mana yang kita semua sedia maklum, rawatan segera diperlukan
terhadap pesakit yang dijangkiti penyakit yang serius ini. Jika masalah ini
tidak ditangani dengan baik, penyakit ini boleh merebak dan membahayakan
kesihatan penduduk di Malaysia.
Mengikut
perangkaan yang diberikan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), lebih kurang
8.7 juta kes Tibi telah dikesan di seluruh dunia. Daripada jumlah itu, didapati
1.4 juta orang pesakit telah mati disebabkan penyakit kronik ini. Statistik
tahun 2011 juga telah melaporkan bahawa 64,000 kematian itu terdiri daripada
golongan kanak-kanak.
Yang
di-Pertua, di Malaysia, Tibi telah dikategorikan sebagai penyakit berjangkit
utama pada tahun 2012 dengan jumlah kes berdaftar sebanyak 22,710. Sejak kebelakangan
ini, penyakit Tibi semakin menjadi-jadi. Adakah kerajaan telah mengenal pasti
punca sebenar kadar peningkatan penyakit Tibi ini? Saya juga ingin mengetahui
sama ada kadar peningkatan penyakit ini ada mempunyai hubungkait dengan
kemasukan pendatang-pendatang asing yang begitu ramai dan drastik?
Untuk
maklumat Ahli-ahli Yang Berhormat, cara pengesanan pesakit di sesuatu kawasan
diukur melalui Kadar Pengesan Kes. Adakah Kementerian Kesihatan telah mencapai
sasaran Kadar Pengesan Kes melalui ujian saringan kes Tibi setiap tahun? Jika
tidak, kenapa tidak setuju dan apakah langkah-langkah yang telah dan akan
diambil untuk menambahkan Kadar Pengesan Kes?
Yang di-Pertua, perkara kedua yang ingin
saya sentuh adalah mengenai Sekolah-sekolah Vernakular.
Ingin
saya tegaskan di sini, Kerajaan harus membuat pendirian yang jelas mengenai isu
sekolah-sekolah vernakular di negara kita. Rakyat mempunyai hak perlembagaan
untuk menghantar anak ke sekolah pilihan mereka. Tetapi, baru-baru ini ramai
yang berani tampil ke hadapan membangkitkan persoalan mengenai status
sekolah-sekolah vernakular.
Sehubungan
dengan itu, pelbagai helah telah dibuat secara bijak untuk mempersoalkan status
sekolah-sekolah vernakular. Masalah untuk mencapai Perpaduan Nasional juga
dihubungkaitkan dengan kewujudan sekolah-sekolah vernakular.
Untuk
makluman Dewan yang mulia ini, pada 27 Jun 2013 perkara ini juga telah ditimbulkan
oleh Ahli Parlimen Sabak Bernam. Kenyataan yang dibuat oleh Yang Berhormat
Sabak Bernam yang direkodkan dalam hansad adalah seperti berikut:
“Berhubung dengan
pendidikan, saya ingin menyentuh pandangan Profesor Dr Teo Kok Seong iaitu
Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu ataupun (ATMA) di
Universiti Kebangsaan yang menyarankan bahawa sistem persekolahan satu aliran
sewajarnya diperkenalkan bagi membentuk perpaduan selain mewujudkan interaksi
berbilang kaum terutama generasi muda negara ini. Sistem pendidikan satu aliran
adalah penting bagi membentuk acuan kepada jati diri dan sekali gus mencapai
aspirasi nasional. Dalam hubungan ini, tokoh pendidik Tan Sri Abdul
Rahman Arshad yang merupakan Pro Canselor Universiti Teknologi Mara
menyarankan agar kerajaan menghapuskan Sistem Persekolahan Vernakular
bagi memperkukuhkan perpaduan nasional di kalangan rakyat berbagai-bagai kaum
di negara ini."
Apabila
saya meminta penjelasan sama ada Yang Berhormat Sabak Bernam berpendapat bahawa
semua sekolah Tamil dan Cina di negara ini ditutup, beliau menjawab 'tidak'.
Yang
di-Pertua, persoalannya ialah bagaimana sekolah sealiran akan diwujudkan tanpa
menutup sekolah-sekolah Tamil dan Cina? Jelas sekali ada niat tertentu yang
disembunyikan oleh kerajaan tetapi tidak berani untuk dibawa ke permukaan
secara terang-terang.
Apabila
saya menekan Yang Berhormat Sabak Bernam lagi untuk mengaku maksud beliau yang
tersirat itu, beliau enggan menjawab dan beralih kepada isu yang lain. Saya
berpendapat kerajaan sudah pun mempunyai niat untuk menutup sekolah-sekolah
vernakular di negara ini pada suatu masa nanti. Kini, kerajaan menggunakan
beberapa pendekatan untuk menguji penerimaan orang ramai berhubung dengan
perkara yang dibangkitkan.
Di
sini ingin saya mengingatkan Dewan yang mulia, bahawa isu yang dibangkitkan ini
boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dan perasaan bermusuh-musuhan di antara
kaum di negara kita. Ini juga bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan
Akta Hasutan 1984.
Yang di-Pertua, perkara ketiga yang ingin
saya bawakan adalah berkenaan tempat matrikulasi bagi pelajar-pelajar India.
Perdana
Menteri telah mengumumkan bahawa kuota untuk masyarakat India bagi mengikuti
kursus di kolej matrikulasi milik kerajaan ditambah sebanyak 1000 tempat lagi
bermula sesi 2012/2013. Pengumuman ini dibuat oleh beliau di Kelab Kilat Tenaga
Nasional Berhad Kapar dalam satu program merayakan pesta ponggal pada hujung
bulan Februari 2012. Perdana Menteri berkata bahawa beliau ingin melihat lebih
ramai masyarakat India berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi
terutamanya di institusi pengajian tinggi awam.
Pengumuman
ini membuktikan bahawa Barisan Nasional telah gagal memberi peluang pendidikan
yang secukupnya kepada masyarakat India dalam tempoh 55 tahun kerajaan Barisan
Nasional memerintah negara kita. Ini merupakan satu pengakuan terbuka yang
dibuat oleh Perdana Menteri kepada masyarakat India.
Untuk
menutup kelemahan dan kesilapan itu, Perdana Menteri mengumumkan bahawa
kerajaan akan menambahkan 1000 tempat lagi untuk masyarakat India di kolej
matrikulasi milik kerajaan.
Setakat
ini beratus-ratus pelajar India yang memiliki keputusan yang cemerlang gagal
mendapat tempat dalam mengikuti program matrikulasi kerajaan. Ada juga kes-kes
di mana pelajar cemerlang yang memperoleh 10A juga tidak mendapat peluang
mengikuti program matrikulasi kerajaan.
Janji
PM, mulai sesi 2012/2013 jumlah pelajar India di kolej matrikulasi milik
kerajaan akan meningkat kepada lebih 1500 orang.
Walaupun
pengumuman ini telah dibuat secara terbuka oleh Perdana Menteri tetapi terdapat
beberapa perkara yang diragui dan memerlukan penjelasan. Berikut adalah
beberapa persoalan yang perlu dijawab oleh Yang Berhormat Perdana Menteri untuk
meyakinkan masyarakat India:
1. Berapakah jumlah sebenar
pengambilan keseluruhan pelajar-pelajar untuk mengikuti program matrikulasi
kerajaan di seluruh negara bagi sesi 2012/2013 dan 2013/2014?
2. Berikan senarai
nama, nombor kad pengenalan dan bilangan tempat mengikut setiap tempat
matrikulasi.
Jika
adalah benar apa yang dikatakan oleh Timbalan Perdana Menteri dalam Parlimen
saban hari, maka adalah wajib untuk mendedahkan maklumat yang dikehendaki ini. Jika
tidak, kita menganggap Dewan yang mulia ini ditipu oleh kerajaan dengan memberikan
maklumat yang palsu. Mengikut maklumat yang saya pungut, setakat ini, hanya 862
tempat matrikulasi telah dipenuhi oleh pelajar-pelajar India. Bagaimanakah dengan
638 tempat yang masih tidak ditempatkan untuk masyarakat India. Dalam pada itu
saya juga terperanjat dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang mengatakan
bahawa pelajar-pelajar India yang tidak layak juga telah diberi peluang untuk
mengikuti program matrikulasi. Janji Barisan Nasional ialah 1500 tempat untuk pelajar-pelajar
India tetapi dengan tiba-tiba merit point
93.8 juga ada dikenakan. Kenapa terdapat 2 kriteria bertindih dalam pemilihan
kemasukan pelajar-palajar India untuk program matrikulasi ini? Kriteria merit point 93.8 didapati tidak relevan
dengan pengumuman 1500 tempat matrikulasi oleh Perdana Menteri.
Yang di-Pertua, oleh kerana pendidikan
adalah keutuhan tulang belakang golongan pelajar dan mencerminkan status
Malaysia di arena antarabangsa, maka izin saya utarakan perkara keempat, yang
juga tersirat dalam konteks pendidikan.
Untuk makluman
Dewan yang mulia ini, secara nyatanya, bilangan pelajar di Jabatan Pengajian
India, Universiti Malaya semakin berkurangan. Setiap tahun ada susutan dalam
jumlah pelajar yang mengikuti kursus ini.
Pada tahun 2005,
seramai 98 mahasiswa telah mengikuti kursus Pengajian India di Universiti
Malaya. Akan tetapi, tiap-tiap tahun berlakunya pengurangan dalam jumlah
pelajar yang menjalani kursus ini. Pada tahun 2011, hanya 20 orang mahasiswa
mengikuti kursus tersebut. Pada tahun ini pula bilangannya semakin susut dengan
hanya 12 orang mahasiswa sahaja dalam kursus ini. Apakah punca penyusutan
bilangan pelajar di Jabatan Pengajian India? Tidak keterlaluan jika saya berkata
bahawa MIC terlalu ghairah dengan jawatan Speaker DUN Perak dan tiada masa
untuk memikirkan masalah-masalah serius seperti ini.
Yang di-Pertua, perkara yang kelima ingin
saya bawakan adalah masalah guru interim di sekolah-sekolah Tamil.
Untuk
makluman Ahli-ahli Yang Berhormat, guru interim adalah guru sandaran tidak
terlatih yang berkhidmat secara kontrak di sekolah SJKT. Terdapat ramai guru
interim di sekolah-sekolah Tamil yang tidak diberi peluang untuk mengikuti
kursus perguruan. Ini merupakan satu masalah yang lama tidak diambil peduli
oleh Kementerian Pendidikan. Dalam kenyataan media, Presiden MIC Datuk Seri
Palanivel menyeru Kementerian Pendidikan untuk mengambil tindakan segera,
tetapi sehingga kini, Kementerian Pendidikan tidak mempedulikan isu ini.
Presiden MIC berkata beliau pernah ketengahkan isu ini untuk perhatian kabinet.
Beliau meminta Kementerian mengumpul data-data kelayakan guru interim dan
mengaturkan temuduga. Beliau juga berkata guru-guru interim yang layak harus
diberi peluang untuk menjalani latihan perguruan. Rupa-rupanya, seruan Presiden
MIC pun tidak diendahkan oleh kerajaan Barisan Nasional. MIC juga tidak dapat
menyelesaikan masalah ini. Kredibiliti MIC dan pemimpin-pemimpin Barisan
Nasional dipersoalkan.
Apakah
sudah jadi dengan saranan pemimpin MIC kepada Kerajaan? Di manakah janji yang
dilemparkan oleh MIC? Walau bagaimanapun, Barisan Nasional tidak malu dalam
kempen pilihanraya dengan slogan ‘janji ditepati’. Adakah Presiden MIC ini
telah di ‘capati’kan oleh Barisan Nasional semasa kempen PRU-13?
Dalam
pada itu juga, menurut Presiden MIC, bagi guru-guru interim yang tidak mempunyai
kelayakan yang mencukupi, mereka harus diberikan kursus khas jangka pendek
selama 6 bulan sebelum menerap mereka dalam sesi latihan di maktab perguruan.
Dianggarkan lebih kurang 200 orang tenaga pengajar Tamil masih menunggu dan
mengharapkan kerajaan untuk diberi latihan perguruan. Masa depan guru-guru ini
masih kabur. Untuk makluman, kebanyakan guru-guru interim ini adalah dari
golongan keluarga miskin. Nasib mereka tidak dibela oleh mana-mana pihak. Hanya
janji kosong.
Yang di-Pertua, perkara yang keenam adalah
berkaitan jawapan bagi soalan lisan yang telah saya terima iaitu berhubung
dengan sebuah kilang memproses sisa bulu ayam di kawasan Perindustrian Silibin
di Ipoh, Perak.
Kilang
ini mengeluarkan bau yang amat busuk dan banyak aduan telah dibuat oleh
penduduk di kawasan Taman Pertama, Taman Rishah, Taman Silibin dan kawasan sekitarnya.
Mengikut jawapan kerajaan, premis ini beroperasi secara haram iaitu tanpa lesen
daripada Majlis Bandaraya Ipoh. Jabatan Alam Sekitar juga mahu memastikan
operasi premis tersebut memenuhi kehendak Akta Kualiti Alam Sekitar 1974. Saya
difahamkan bahawa premis ini telah dikenakan kompaun dan larangan beroperasi
pada tahun 2012 di bawah Seksyen 38(1)(a) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.
Jawapan
seterusnya adalah mengelirukan. Selepas diputuskan larangan operasi, kenapakah
pihak premis diarah untuk memasang alat kawalan pencemaran bau busuk agar tidak
mengganggu keselesaan penduduk berhampiran?
Siasatan
terkini iaitu pada bulan Mei 2013, premis ini telah mematuhi arahan.
Secara
logiknya, bagaimanakah kerajaan boleh memberi arahan memasang kawalan
pencemaran bau busuk bagi sesebuah kilang yang beroperasi secara haram? Jawapan
yang telah diberikan adalah sangat mengelirukan dan jelas terdapat kesongsangan
di dalam prosedur.
Yang di-Pertua, isu yang ketujuh, the last but not least, ingin saya
ketengahkan isu tuntutan keadilan seorang ibu terhadap kematian anaknya.
Untuk
makluman Dewan yang mulia, pada 27hb Jun 2013, saya telah menerima satu
memorandum untuk diserahkan kepada Menteri Dalam Negeri. Memorandum itu
diberikan oleh seorang ibu tua yang mahu menuntut hak keadilan ke atas kematian anaknya, K. Murugan.
Yang
di-Pertua, Murugan mati dibunuh dalam tempoh kempen pilihanraya ke-13. Beliau
hilang pada 1hb Mei 2013 dan mayatnya dijumpai di sebuah lombong di kawasan
Batu Gajah. Mayat dijumpai di mana badannya terikat dengan dawai pada seketul batu
yang beratnya lebih kurang 50kg. Calon PKR Tapah merasakan bahawa penyiasatan
yang dilakukan oleh polis dalam kes ini adalah berdasarkan pilih kasih atau double-standard. Beliau mahu kes ini
dianggap berprofil tinggi dan meminta Parlimen menubuhkan sebuah jawatankuasa
khas untuk menyiasat kes ini secara adil dan terperinci. Beliau rasa kecewa
kerana tiada maklumbalas daripada Ketua Polis Negara bagi laporan polis polis,
memorandum dan ‘candle light vigil’
yang dibuat oleh mangsa kejadian.
Yang
di-Pertua, dengan ini saya akhiri bahas saya dengan mesej untuk mendapatkan
kerjasama daripada kerajaan di mana apa yang dilakukan adalah berteraskan adil,
transparent dan berdemokrasi.
Sekian,
terima kasih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan