UCAPAN PENGGULUNGAN
YAB KETUA MENTERI TUAN LIM GUAN ENG
PERSIDANGAN DEWAN UNDANGAN NEGERI PULAU PINANG
MESYUARAT PERTAMA PENGGAL PERTAMA
DEWAN UNDANGAN NEGERI KETIGA BELAS
Yang Berhormat Tuan
Speaker
Ahli-ahli Yang Berhormat
1) Terlebih
dahulu saya ingin merakamkan penghargaan dan syabas kepada semua Ahli Yang
Berhormat, yang telah menunjukkan kesungguhan, komitmen serta kematangan dalam
membahaskan ucapan perasmian Dewan Undangan Negeri oleh TYT Yang Dipertua
Negeri pada 2 Julai 2013. Saya juga ingin merakamkan setinggi-tinggi
penghargaan dan terima kasih kepada semua Ahli Yang Berhormat yang telah
membuat kupasan terhadap isu-isu penting dengan matang dan memperlihatkan
kualiti perbahasan yang tinggi dalam menyokong dasar-dasar pembangunan Kerajaan
Negeri. Saya berharap dengan iltizam, sikap positif dan komitmen ini akan
menjadi pendorong untuk Kerajaan Negeri meneruskan usaha-usaha melaksanakan
pembangunan mapan.
Yang Berhormat Tuan Speaker,
2) Kerajaan Negeri akan mengambil berat hujah-hujah
bernas yang diutarakan oleh semua ahli Dewan yang mulia ini, tetapi biarlah ia
berdasarkan fakta bukan fitnah, lojik bukan putar-belit dan rasional bukan
emosi. Saya percaya pendekatan sedemikian akan membolehkan Pulau Pinang
mencapai aspirasinya sebagai sebuah negeri pintar bertaraf antarabangsa yang
bersih, hijau, sihat dan selamat.
3) Dewan
yang mulia ini harus dijadikan platform untuk membincangkan masalah rakyat dan
menyatupadukan masyarakat dan bukanlah melepaskan geram dan mencerca serta
memecah-belahkan perpaduan rakyat. Saya kesal dengan tuduhan serius seorang
ahli pembangkang yang mempersalahkan tsunami Cina menyebabkan kekalahan BN
dalam pilihanaraya besar sehingga ia
membawa sikap perkauman yang menyebabkan tiga orang doktor Cina dalam 2
hospital kerajaan berasingan bersikap rasis tidak mahu memberikan rawatan
perubatan kepada pesakit Melayu.
4) Kalau
benar, bukan sahaja mereka harus dipecat daripada pekerjaan di hospital
kerajaan, malah harus dibatalkan lesen perubatan menjadi doktor kerana melanggari
Hippocrates Oath. Akan tetapi mengapakah tuduhan yang agak mustahil ini tidak
diketahui pun oleh pihak hospital kerajaan di Pulau Pinang ataupun Jabatan
Kesihatan Pulau Pinang?
5) Saya
harap ahli pembangkang boleh bersikap tanggungjawab dengan mendedahkan nama
supaya suatu siasatan dan tindakan boleh diambil. Kalau tidak benar, maka pihak
pembangkang pun mesti bertanggungjawab menarik balik dan meminta maaf kepada
semua doktor di Malaysia. Janganlah terlalu teringin nak bunuh nyamuk yang tak
wujud, bakar pula kelambu.
Saya menimbulkan perkara ini kerana saya telah
menerima aduan bukan sahaja daripada warga doktor tetapi juga pesakit-pesakit
terhadap permainan perkauman ini yang sungguh membahayakan. Malah
pesakit-pesakit Melayu sendiri merasa kecewa tentang permainan kontroversi
perkauman ini demi kepentingan politik
kerana mereka sendiri boleh menceritakan macam mana doktor bangsa Cina
telah bersungguh-sungguh menyelamatkan nyawa mereka atau ahli keluarga mereka. Oleh itu, saya harap pihak pembangkang boleh
menunjukkan bukti dan janganlah meludah ke langit.
6) Kerajaan
Negeri sedar tidak semua yang diusahakan akan mendapat sokongan segala lapisan
masyarakat, tetapi Kerajaan Negeri sedia mendengar suara-suara yang berbeza
termasuk ahli pembangkang ini berdasarkan prinsip mahu memperbaiki diri
termasuk ”bertaubat” bila melakukan kesilapan dengan tujuan mahu membuat lebih
baik lagi.
7) Tuan Yang di Pertua, saya ingin menarik
perhatian dengan penjelasan dua hari lepas ke atas isu keputusan persidangan Dewan
Undangan Negeri tiada soalan lisan disebabkan oleh kekangan masa. Secara
terus-terang saya dan rakan-rakan saya rasa terkejut dan kurang menerima alasan
sedemikian. Oleh itu, saya telah meminta YB Setiausaha Kerajaan Negeri mendapat
penjelasan yang lebih terperinci. Kami
sedar bahawa ia tidak kena-mengena dengan YB Tuan Speaker yang baru dilantik
pada 28 Jun 2013.
8) Secara tradisinya, sidang DUN penggal
pertama selepas Pilihan Raya Umum akan bermula dengan Majlis Angkat Sumpah dan
tiada soalan lisan yang ditetapkan. Berdasarkan kepada tradisi berkenaan
perkara yang sama berlaku pada sesi sidang DUN kali ini, walaupun Majlis Angkat
Sumpah diadakan bersekali dengan sidang Perasmian.
9) Namun begitu, sekiranya persidangan DUN
telah dibuat tidak bersekali dengan Majlis Angkat Sumpah maka soalan lisan akan
dibenarkan. Ini berlaku pada sesi persidangan DUN pertama selepas PRU ke-12 di
mana Majlis Angkat Sumpah telah diadakan pada 2 Mei 2008 (tanpa soalan lisan)
dan Perasmian Persidangan DUN pula diadakan pada 5 Julai 2008 dengan ditetapkan
sesi soalan lisan. Dalam sesi perasmian persidangan pada 5 Julai 2008, tempoh
masanya yang diadakan selepas majlis angkat sumpah pada 2 Mei 2008 telahpun
memenuhi notis pemberitahu yang cukup sebanyak 21 hari.
10) Saya rasa kekeliruan mungkin timbul kerana
Majlis Angkat Sumpah pada 28hb Jun 2013 kali ini diadakan serentak dengan
perasmian persidangan DUN pada 2hb Julai 2013. Saya telah dimaklumkan bahawa
pihak Setiausaha Negeri dan Setiausaha Dewan difahamkan keputusan tidak ada
soalan lisan juga dibuat berdasarkan alasan Speaker baru hanya dilantik pada
28hb Jun 2013 dan tertakluk di bawah Peraturan 25(5), hanya Speaker seorang
sahajalah yang boleh membuat keputusan sama ada sesuatu soalan itu tidak boleh
atau tidak ditanya mengikut Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat, dan beliau
boleh menolak mana-mana soalan juapun jika sekiranya soalan itu melanggar
mana-mana satu daripada Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat. Dan lagi, beliau
juga boleh menolak mana-mana soalan juapun jika pada fikirannya soalan itu
menyalahi hak menyoal atau telah dengan sengaja disoal untuk menghalang atau
menghindarkan aturan perjalanan Dewan.
11) Oleh itu, pihak Setiausaha Dewan dan YB
Setiausaha Kerajaan Negeri telah
diberikan fahaman dan nasihat bahawa bila Speaker baru belum dilantik, maka
sesi soalan lisan tidak boleh diadakan. Nasihat sedemikian telah diterima
secara bulat-bulat oleh Kerajaan negeri.
12) Sebagai badan eksekutif, kami dalam
Kerajaan Negeri tidak usul periksa secara mendalam apakah rasional nasihat
sedemikian kerana menganggapkannya sebagai satu urusan dalaman Dewan Undangan
Negeri yang harus diasingkan dengan badan Eksekutif. Ini adalah satu kesilapan
yang tidak seharusnya berlaku dan saya minta maaf bagi pihak Kerajaan Negeri
kepada Dewan yang mulia ini.
13) Untuk memastikan situasi sesi soalan lisan
digugurkan tidak berulang lagi, maka Kerajaan Negeri akan melantik seorang ahli
EXCO Kerajaan Negeri untuk bertanggungjawab sepenuhnya ke atas urusan Dewan
Undangan Negeri bagi pihak Kerajaan Negeri agar perjalanan proses demokrasi
yang penting dalam Dewan yang mulia ini tidak terjejas. Ahli EXCO YB Jagdeep
Singh daripada Datuk Keramat telah
dilantik untuk memainkan peranan ini bagi meneliti setiap syor atau nasihat
yang dicadangkan demi memastikan proses demokrasi berparlimen berfungsi secara
berkesan serta mengadakan rundingan dengan YB Ketua Pembangkang selepas
mendapat panduan daripada YB Speaker.
14) Yang Berhormat
ADUN Air Itam telah membangkitkan persoalan mengenai bilakah tarikh
penguatkuasaan Enakmen Kebebasan Maklumat 2012 akan dilaksanakan. Seperti yang
sedia dimaklumkan oleh YB
ADUN Air Itam, perkara ini sering
dibangkitkan dalam mesyuarat EXCO sejak tahun lepas. Proses pelaksanaan Enakmen
Kebebasan Maklumat ini masih diuruskan
oleh Penasihat Undang-undang Negeri yang perlukan beberapa lagi langkah
dilaksanakan seperti meneliti secara terperinci Garis Panduan Pelaksanaan
Enakmen Kebebasan Maklumat Negeri Pulau Pinang, menggariskan dan meluluskan
Kaedah-kaedah Lembaga Rayuan Kebebasan Maklumat Negeri Pulau Pinang dan juga
peraturan-peraturan Kebebasan Maklumat Negeri Pulau Pinang (Akses kepada
maklumat). Mengikut Penasihat Undang-undang, Enakmen ini akan dikuatkuasakan
selepas semua keperluan peraturan dan kadar bayaran (fi) yang akan dikenakan
diwartakan terlebih dahulu. Kerajaan Negeri memang berharap semua urusan
berkenaan dapat diselesaikan oleh Penasihat Undang-undang pada awal tahun 2014
ini. Kerajaan Negeri memang kurang senang hati dengan kemajuan yang dicapai dan
ingin ucapkan terima kasih kepada YB Timbalan Ketua Menteri 2 yang telah
berusaha bersungguh-sungguh untuk memandu dan menggerakkan proses pelaksanaan
Enakmen Kebebasan Maklumat.
15) Berhubung cadangan daripada YB ADUN
Tanjung Bunga berkenaan mewujudkan Data Besar (Big Data) untuk mengumpul
semua informasi-informasi dalam Negeri Pulau Pinang dan menghubungkan konsep
Data Besar ini dengan Enakmen Kebebasan Maklumat Negeri Pulau Pinang, Kerajaan
Negeri akan mempertimbangkan cadangan ini dengan lebih lanjut.
16) Mengenai
pencapaian pelaburan di
negeri Pulau Pinang bagi tahun 2008 sehingga 2012 adalah sebanyak RM 36.137
bilion dengan peluang pekerjaan sebanyak 77,181 berbanding RM18.697 bilion pada
tahun 2003 hingga 2007 dengan peluang pekerjaan hanya 63,139 sahaja. Adakah
salah untuk menyatakan prestasi selama tempoh 5 tahun penggal penuh kerajaan
yang menunjukkan peningkatan hampir 100% atau sebanyak RM17.44 bilion? Pihak
pembangkang tidak seharusnya berpilih-pilih meminta angka perbelanjaan untuk
Buletin Mutiara sejak 2008 tetapi tidak mahu tahu tentang jumlah pelaburan
sejak 2008.
17) Mengenai liputan Buletin Mutiara, ia berpegang
kepada laporan yang benar dan berfakta berdasarkan prinsip, “Opinion is free,
facts are sacred. Buletin Mutiara memainkan peranan sebagai media penerangan
untuk dasar-dasar Kerajaan Negeri yang memberikan menfaat kepada rakyat.
Contohnya bantuan kewangan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri dalam Program
Emas seperti Program Warga Emas, Anak Emas, Pelajar Emas, OKU Emas, Ibu Tunggal
Emas, Mahsasiwa Emas dan yang baru ini Ibu Emas serta sekolah-sekolah yang
perbelanjaan sudah melebihi RM150 juta. Sudah tentunya liputan tidak akan
diberikan kepada penyebar fitnah atau pihak yang cuba sabotaj Program Warga
Emas dengan fitnah bahawa sumber wang ini adalah haram daripada duit judi, bila
yang keluarkan lesen judi adalah Kerajaan Persekutuan bukan Kerajaan Negeri,
kerana ini akan menafikan hak rakyat mendapat bantuan wang daripada Kerajaan
Negeri. Akan tetapi Buletin Mutiara
sedia menimbangkan permintaan ahli-ahli Yang Berhormat untuk diberikan liputan
tetapi biarlah ia “news-worthy” bukanlah tohmah-tohmahan.
18) Penerbitan Buletin
Mutiara adalah dalam empat bahasa yang berbeza iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa
Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil. Seperti yang diamalkan serta menjadi
prinsip pihak editorial media massa umum yang lain, terbitan berita di dalam
surat khabar Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
sudah pastinya berbeza kerana ia bergantung kepada kepentingan serta tarikan
isu pembaca masing-masing. Contohnya program-program keagamaan Islam atau
berita bulan Ramadhan adalah lebih ditekankan di dalam penerbitan versi Bahasa
Malaysia, sambutan perayaan membabitkan mereka berketurunan Cina akan
ditekankan dan dimuatkan dalam penerbitan versi Bahasa Cina dan sebagainya.
19) Sebaliknya, sekiranya terdapat berita yang
melibatkan isu-isu besar seperti kejadian dua bencana iaitu runtuhan tanjakan
konkrit penyambung Jambatan Kedua Pulau Pinang pada 6 Jun 2013 dan runtuhan rod
penebat kilat Menara UMNO pada 13 Jun 2013, semua versi terbitan Buletin
Mutiara menyiarkan liputan berita berkenaan.
20) Sekiranya diteliti, prinsip yang sama
turut diamalkan di dalam penerbitan akhbar-akhbar arus perdana yang lain.
Malah, isu atau berita yang dibawa oleh akhbar Utusan Malaysia juga berbeza
dengan Kosmo, begitu juga perbezaan di antara Berita Harian, Harian Metro dan
New Straits Times sungguhpun semuanya dimiliki oleh UMNO. Kos penerbitan
Buletin Mutiara sejak Januari sehingga Jun 2013 adalah sebanyak RM3,520,000. Sejak 2008 hingga 2012 kos
perbelanjaan Buletin Mutiara adalah sebanyak RM 9 juta.
21) Untuk makluman YB Pengkalan Kota, kos
bahan binaan yang tinggi merupakan satu cabaran besar dalam usaha meningkat dan
menggalakkan kerja-kerja pemuliharaan bangunan warisan bukan sahaja di Pulau
Pinang tetapi juga bandar-bandar warisan lain di negara-negara lain. Berkenaan
dengan isu kos bahan mentah yang tinggi Kerajaan Negeri akan mempertimbangkan
strategi-strategi atau polisi-polisi yang sewajarnya untuk menangani isu ini
dan akan bekerjasama dengan syarikat swasta/pekilang untuk memberikan harga
yang lebih rendah, termasuk pertimbangan kadar pengiraan cukai pintu.
22) Persoalan yang
dibangkitkan oleh YB ADUN Pulau Betong yang bertanyakan bagaimana Kerajaan
Negeri akan mengekalkan warisan tradisi orang Melayu di Tanjung Tokong dan
Kampung Batu Uban dan cadangan untuk menjadikan kedua-dua tempat tersebut
sebagai warisan di Negeri Pulau Pinang.
23) Kuasa mewartakan mana-mana kampung sebagai
kampung warisan terletak di bawah kuasa Kerajaan Pusat menerusi Akta Warisan
Kebangsaan 2005. Saya bagi pihak Kerajaan Negeri telah menulis surat kepada YB
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan untuk meminta bahawa pihak
Kementeriran menggunakan kuasanya melindungi Kampung Batu Uban atau mana-mana
bahagian yang dianggapnya perlu sebagai kampung warisan sebanyak 3 kali pada 10
Mei 2012, 12 Julai 2012 dan 24 Ogos 2012.
Akan tetapi tidak ada sebarang tindakan diambil oleh pihak Kementerian.
Untuk Kampung Tanjung Tokong, saya bagi pihak Kerajaan Negeri telah menulis
surat kepada YB Menteri yang sama sebanyak dua kali pada 9 Mac 2010 dan 16 Mac
2012 untuk memelihara Kampung Tanjung Tokong sebagai kampung warisan. Sehingga
sekarang tidak ada sebarang tindakan diambil. Saya harap ADUN-ADUN UMNO ini
bolehlah buat kerja sikit untuk ketengahkan perkara ini kepada orang atasan
mereka di Putrajaya.
24) YB ADUN KOMTAR
mengemukakan cadangan untuk mengenakan caj kepada pelancong asing untuk hotel
di Bandar George Town sahaja dan dicadangkan supaya caj tersebut dibuat
mengikut status hotel contohnya RM10.00 untuk hotel 5 Bintang seperti yang
telah dilaksanakan oleh Negeri Melaka yang mengenakan caj warisan.
25) Cadangan untuk melaksanakan caj kepada pelancong untuk
hotel-hotel di Bandar George Town boleh dipertimbangkan oleh Pihak Berkuasa
Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan dan
perkara ini perlu dibincangkan dengan pihak hotel.
YB Tuan Speaker,
26) Mengenai
tuduhan pihak pembangkang bahawa PERDA atau agensi Kerajaan Persekutuan
dianaktirikan adalah tidak berasas sama sekali. Kerajaan Negeri tidak pernah
pilih bulu atau sengaja melambatkan proses kelulusan mana-mana permohonan yang
dibuat termasuk permohonan daripada agensi Persekutuan seperti PERDA, JKP dan
juga UDA.
27) Permohonan
kelulusan hal ehwal tanah yang dibuat melalui PTG dari tahun 2008 hingga kini,
Kerajaan Negeri melalui Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Negeri telah meluluskan
lima (5) permohonan daripada JKP dan dua (2) kelulusan diberi kepada UDA tanpa
sebarang penolakan, manakala tiga (3) kelulusan diberi kepada PERDA dengan satu
(1) permohonan ditolak.
28) Bagi
permohonan projek yang dibuat melalui MPPP dari tahun 2008 hingga kini,
sebanyak 21 kelulusan telah diberikan kepada UDA dengan satu (1) permohonan
ditolak, lima (5) kelulusan kepada PERDA dengan satu (1) permohonan ditolak
manakala enam (6) kelulusan kepada JKP dengan dua (2) permohonan ditolak dan
tiga (3) permohonan di peringkat pertimbangan.
29) Permohonan
projek yang dibuat melalui MPSP dari tahun 2008 hingga kini memperlihatkan
bahawa lima (5) kelulusan diberi kepada UDA tanpa ada sebarang penolakan, empat
(4) kelulusan diberikan kepada PERDA dengan (4) permohonan di peringkat
pertimbangan manakala enam (6) kelulusan diberikan kepada JKP dengan dua (2)
permohonan ditolak dan satu (1) di peringkat pertimbangan.
30) Bagi
permohonan yang dibuat melalui JPBD pula, Kerajaan Negeri melalui Mesyuarat
Jawatankuasa Perancang Negeri dari tahun 2008 hingga kini telah memberikan tiga
(3) kelulusan kepada UDA tanpa sebarang penolakan, lima (5) kelulusan kepada
PERDA dengan tiga (3) permohonan ditolak dan (3) permohonan ditangguhkan.
31) Daripada
statistik yang diberikan ini, adalah tidak wajar untuk pihak YB melemparkan
tuduhan bahawa Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat memilih bulu dalam memberikan
kelulusan. Asalkan permohonan tersebut mematuhi syarat-syarat atau garis
panduan yang telah ditetapkan, maka kita akan luluskan. Sekiranya tidak
mematuhi, maka kita perlu tolak.
32) Misalnya,
permohonan PERDA ditolak kerana PERDA telah terpesong daripada tujuan asalnya
untuk membina rumah kos rendah. PERDA telah mengambil tanah swasta dengan harga
rendah atas alasan untuk tujuan pembinaan rumah awam. Walau bagaimanapun, PERDA
telah membina sesuatu yang lain seperti rumah mewah. Persoalan saya di sini,
bagaimana pihak PERDA boleh membina rumah mewah di atas tanah yang diambil
secara paksa dengan kadar rendah kategori rumah awam tetapi tak bina rumah
awam?
33) Berhubung isu perumahan
rumah kos rendah dan rumah kos sederhana rendah yang dibangkitkan oleh YB ADUN
Bukit Tengah di mana YB memaklumkan bahawa terdapat pemilik rumah membuat
pengakuan palsu yang mengatakan bahawa mereka masih belum memiliki rumah
sedangkan sebaliknya mereka telahpun memiliki rumah.
34) Dalam hal ini, Kerajaan Negeri akan
mengambil tindakan undang-undang terhadap pemilik rumah yang membuat pengakuan
palsu tersebut.
35) Kerajaan Negeri amat prihatin tentang
usaha membekalkan rumah mampu milik kepada rakyat Pulau Pinang dan kami akan
berusaha bersungguh-sungguh membina 22,172 unit yang disasarkan di seluruh
Pulau Pinang di mana wang pembinaan berbilion-bilion ringgit ini akan datang
daripada penjualan tanah secara tender terbuka kompetitif.
36) Menjawab kepada persoalan
yang dikemukakan oleh YB ADUN Air Itam mengenai krisis air dan pelan Kerajaan
Negeri untuk menangani isu ini pada masa hadapan serta cadangan YB supaya
Kerajaan Negeri perlu menyediakan strategi untuk menangani hal ini untuk tempoh
50 tahun dan bukan 5 tahun sahaja.
37) Sukalah saya menjelaskan bahawa Projek
Pemindahan Tadahan Hujan Perak-Pulau Pinang (Sungai Perak-Sungai Ijok-Sungai
Kerian) untuk memastikan negeri ini tidak akan menghadapi risiko kemungkinan
kekurangan air selepas 2020 telahpun dilaksanakan. Pengerusi PAAB, Datuk Seri
Tajol Rosli Ghazali telah memberi jaminan bahawa negeri-negeri di Malaysia yang
telah menandatangani perjanjian penstrukturan semula air dengan PAAB diberikan
dana untuk membiayai projek-projek berkaitan air terlibat. Sebagai rekod,
Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menandatangani perjanjian dengan Kerajaan
Persekutuan untuk memudahkan kemasukan Pulau Pinang ke National Water
Services Industry Restructuring Initiative (NWSIRI) pada 2 Jun 2011. PAAB adalah
pemilik aset air negara dan pengurus di bawah NWSIRI.
38) Pada
masa ini, 80% daripada sumber air di Pulau Pinang berasal dari Sungai Muda dan
ini hanya dapat memenuhi permintaan air di Pulau Pinang sehingga tahun 2020.
Terdapat keperluan mendesak untuk melaksanakan skim pemindahan air antara
negeri bagi menjamin bekalan air masa hadapan, mengurangkan pergantungan kepada
satu sumber iaitu Sungai Muda dan ketidaktentuan yang disebabkan oleh aktiviti
pembalakan baru-baru ini di dalam kawasan tadahan air Kedah.
39) "Cadangan
Skim Pemindahan Air Sungai Perak telah diluluskan oleh Kementerian Tenaga,
Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) pada 30 Jun 2012 dan disahkan oleh Suruhanjaya
Perkhidmatan Air Negara (SPAN), dan kini menunggu kelulusan pelaksanaan dari
Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, ".
40) Cadangan
Pemindahan Air Mentah akan dijalankan dengan mengepam air mentah dari Sungai
Perak melalui terowong baru melalui Sungai Ijok dan Sungai Kerian yang akan
dibina di kawasan tanah tinggi yang memisahkan tadahan air Sungai Perak dan
Sungai Kerian. Air mentah kemudian disalurkan dari Sungai Kerian berhampiran
takungan sedia ada di negeri Pulau Pinang untuk rawatan berikutnya pada Loji
Rawatan Air Kerian yang dicadangkan untuk membekalkan air bersih bagi Negeri
Pulau Pinang. Tidak seperti Sungai Muda, di mana air mentah diperoleh daripada
belah sempadan Pulau Pinang, air Sungai Perak perlu dibayar kepada Negeri
Perak. Bayaran air mentah kepada Negeri Perak adalah perlu dan sah memandangkan
kerana Sungai Perak berada dalam sempadan Negeri Perak, tidak seperti Sungai
Muda yang mengalir melalui Pulau Pinang.
41) Projek
ini melibatkan air mentah dan infrastruktur rawatan air. Dalam model penyusunan
semula bekalan air - infrastruktur air mentah akan dibiayai melalui geran
daripada Kerajaan Persekutuan manakala infrastruktur rawatan air akan dibiayai
oleh dana PAAB. Jumlah anggaran kos yang terlibat adalah RM2 bilion dan akan
mengambil masa tujuh tahun untuk disiapkan.
42) Projek
ini dijangka menyediakan penyelesaian yang menyeluruh terhadap keperluan
permintaan air masa depan bagi pemintaan air bersih dan pengairan yang
diperlukan oleh Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), Lembaga Air Perak
(LAP) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sehingga tahun 2050.
43) Mengenai
peranan pengusaha Bumi yang akan dijawab nanti oleh YB Timbalan Ketua Menteri
1, saya ingin menarik perhatian bahawa ada 52
bilangan pemaju perumahan Melayu dan bumiputera Pulau Pinang yang
merupakan keenam tinggi dalam negeri kedua kecil di Malaysia. Sebanyak 16,148
unit perumahan telahpun diluluskan yang merupakan keempat tinggi di antara
semua pemaju perumahan bumiputera di Malaysia. Ini membuktikan kemampuan
kontraktor dan pengusaha Melayu Pulau Pinang, hanya yang kroni-kroni itu tak
boleh pakai langsung.
Senarai Pemaju Perumahan Melayu dan
Bumiputera
Bagi Tempoh 2008 hingga 2013
Bil
|
Negeri
|
Bil. Pemaju
|
Unit
Diluluskan
|
1
|
Johor
|
63
|
16460
|
2
|
Kedah
|
30
|
2616
|
3
|
Kelantan
|
84
|
11835
|
4
|
Melaka
|
29
|
3273
|
5
|
Negeri Sembilan
|
30
|
3441
|
6
|
Pahang
|
36
|
5316
|
7
|
Perak
|
45
|
6624
|
8
|
Perlis
|
11
|
852
|
9
|
Pulau Pinang
|
52
|
16148
|
10
|
Selangor
|
225
|
40199
|
11
|
Terengganu
|
59
|
5495
|
12
|
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
|
55
|
19110
|
13
|
Putrajaya
|
2
|
474
|
|
Jumlah
|
721
|
131843
|
Sumber : Bahagian Pelesenan Pemajuan Perumahan,
Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (Julai 2013)
44) YB ADUN Air Itam juga
membangkitkan isu bekalan elektrik yang seringkali terputus di kawasan beliau
dan mempersoalkan bilakah stesen TNB yang baru dapat dibina di Jalan Thean Teik
boleh beroperasi.
45) Izinkan saya menjawab persoalan YB ADUN
Air Itam. Untuk makluman YB, kapasiti bekalan tenaga elektrik di negeri Pulau
Pinang adalah mencukupi malahan terdapat lebihan bekalan sebanyak 55%. Bekalan
elekterik yang seringkali terputus di kawasan Air Itam berlaku adalah
disebabkan oleh kejadian ribut yang berlaku baru-baru ini yang menyebabkan
gangguan voltan menjadi rendah. Pihak TNB akan mengambil tindakan segera untuk
menyelesaikan masalah ini dan Pencawang Masuk Utama (PMU) di Jalan Thean Teik
akan siap sepenuhnya pada Disember 2013 dengan kos sebanyak RM 9.9 juta dan
diharapkan dengan siapnya PMU tersebut masalah tenaga elektrik di kawasan Air
Itam dan keadaan sekitarnya akan kembali stabil dan bertambah baik.
46) Berhubung
persoalan mengenai Program Rumah Mesra Rakyat di Pusat Khidmat
Simpang Tiga, suka saya
memaklumkan bahawa seramai 16 orang Penghuni Rumah 100 Sungai Chenaam telahpun
diberi LPS pada tahun 2012 dan bakinya 86 orang belum lagi memohon dan golongan
ini sedang dalam proses membuat permohonan kepada Pejabat Daerah dan Tanah
Seberang Prai Selatan. Tujuan Kerajaan Negeri memberikan LPS kerana bayaran
tahunan yang dikenakan adalah rendah iaitu RM 75.00 setahun. Selepas penduduk
tersebut memegang LPS mereka boleh memohon pemberimilikan mengikut kemampuan
mereka kerana selepas pemberimilikan diluluskan mereka perlu membayar cukai
tahunan pertama (5A) dan juga cukai tanah setiap tahun.
47) Saya dan seluruh barisan Kerajaan Negeri
mengucapkan takziah kepada keluarga-keluarga mangsa yang terlibat dalam malapetaka keruntuhan struktur-struktur sivil yang telah
menyebabkan kehilangan nyawa dan kecederaan di Jambatan Pulau Pinang Kedua pada
6 Jun 2013, dan di Menara UMNO, Jalan Macalister, pada 13 Jun 2013. Kerajaan Negeri
telah mengumumkan hasratnya untuk membentukkan sebuah Suruhanjaya Siasatan di
peringkat Negeri di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 untuk menyiasat
kejadian-kejadian tersebut, tertakluk kepada nasihat YB Penasihat Undang-Undang
Negeri.
Pada masa ini, adalah dicadangkan bahawa
Suruhanjaya Siasatan tersebut akan menyiasat :
a)sebab-sebab
berlakunya keruntuhan struktur-struktur yang berkenaan,
b)sama ada
semua kelulusan-kelulusan yang perlu telah dipohon dan diberi
mengikut undang-undang yang berkenaan,
c)sama ada
struktur-struktur yang berkenaan dibina dengan betul mengikut
kelulusan-kelulusan yang perlu dan standard-standard yang diterima
secara amnya,
d)sama ada
keruntuhan struktur-struktur yang berkenaan adalah berkaitan
dengan sebarang kecuaian, kelalaian, kelanggaran kewajiban undang-
undang atau profesional, salah laku ataupun perbuatan atau ketinggalan
mana-mana pihak,
e)sama ada tindakbalas kecemasan, termasuklah protokol kecemasan dan
prosedur yang berkaitan dengannya, adalah sesuai dan
memadai,
f)tindakan yang
sewajarnya diambil untuk memperbetulkan atau
mengelakkan berlakunya kejadian sebegini, dan perubahan atau
penambahbaikan dalam proses dan prosedur yang berkenaan,
g) tindakan
tatatertib atau tindakan yang lain yang wajar diambil ke atas mana-mana pihak.
48) Kerajaan
Negeri sedang berbincang dengan YB Penasihat Undang-Undang Negeri dan Dato'
Yeoh Yang Poh, seorang peguam dan Pengerusi Lembaga Rayuan Negeri yang
disyorkan sebagai Pengerusi Suruhanjaya Siasatan, untuk memuktamadkan terma
rujukan Suruhanjaya Siasatan tersebut.
49) Ucapan perasmian Dewan Undangan Negeri oleh Tuan Yang Terutama
Tun telahpun dikritik oleh parti pembangkang sebagai ”tidak ada idea baru”.
Saya tidak faham macam mana usaha penyelesaian ke atas soal membekalkan
perumahan awam, mengatasi masalah kesesakan lalulintas atau ketidaksaksamaan pendapatan, kuasa ataupun
hak asasi rakyat serta masalah jenayah yang meningkat yang memberi kesan kepada
semua rakyat Malaysia boleh dianggap sebagai sesuatu yang tidak ada idea baru.
Peningkatan Kes Jenayah
Jalanan Terkumpul Sebanyak 72% Tahun Ini Harus Dibendung Oleh Masyarakat Dan
Polis
Statistik
Perbandingan Jenayah Jalanan Terkumpul
Bagi
Tempoh Januari – Mei 2012/2013
KONTINJEN
|
JANUARI – MEI
TAHUN 2012
|
JANUARI – MEI
TAHUN 2013
|
PERATUS (%)
|
Selangor
|
2622
|
3395
|
29
|
Kuala Lumpur
|
2798
|
2298
|
-18
|
Johor
|
1064
|
887
|
-17
|
Pulau Pinang
|
318
|
549
|
72
|
50) Statistik perbandingan bagi jenayah
terkumpul memperlihatkan bahawa jumlah kes yang direkodkan bagi tempoh Januari
hingga Mei tahun 2012 adalah sebanyak 318 kes manakala bagi tempoh Januari
hingga Mei 2013 adalah sebanyak 549 kes. Ini menunjukkan peningkatan kes
sebanyak 72%. Kerajaan Negeri amat memandang serius akan perkara ini dan ia
harus dibendung dengan segera oleh polis dan seluruh masyarakat.
51) Di samping bekerjasama dengan pihak Polis
DiRaja Malaysia bagi mengurangkan kadar jenayah di negeri ini, Kerajaan Negeri
akan mengambil inisiatif untuk menambah bilangan kamera CCTV yang sedia ada. Di
bahagian Pulau kini, terdapat 60 buah kamera CCTV di mana 36 buah dipasang oleh
MPPP dan 24 buah dipasang oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
(KPKT). Kerajaan Negeri melalui MPPP akan menambah 70 buah lagi kamera CCTV
yang akan menelan kos perbelanjaan sebanyak RM 1.4 juta. Manakala di bahagian
Seberang Perai pula, buat masa sekarang terdapat 24 buah kamera CCTV yang
dipasang oleh KPKT. Kerajaan Negeri melalui MPSP akan menambah 55 buah lagi
kamera CCTV yang akan menelan belanja sebanyak RM1.32 juta. Kerajaan Negeri
juga difahamkan bahawa pihak KPKT sedang dalam proses tender untuk menambah 20
buah lagi kamera CCTV di Seberang Perai yang menjadikan jumlah tambahan
keseluruhannya adalah sebanyak 75 buah.
52) Inisiatif ini penting demi menjamin
kesejahteraan dan keselamatan penduduk negeri ini, sesuai dengan slogan yang
sering dilaungkan oleh Kerajaan Negeri – untuk menjadikan Negeri Pulau Pinang
sebagai negeri yang selamat untuk didiami oleh semua.
53) Enam
isu berkisar ketidaksaksamaan harus diberikan perhatian termasuklah:
1. Jurang demokrasi apabila tidak wujud proses pilihanraya yang bersih dan
tidak mematuhi prinsip ‘satu orang, satu undi, satu nilai’ yang menyebabkan
keputusan pilihanraya yang tidak adil di mana parti yang memenangi undi popular
kalah pilihanraya (Pakatan Rakyat menang majoriti 51% undi popular tetapi hanya
mendapat 40% kerusi parlimen);
2. Jurang ekonomi di antara yang kaya dan miskin yang diperlihatkan oleh
kegagalan membasmikan kemiskinan serta kadar kemiskinan yang tertinggi di
Malaysia dalam negeri paling kaya iaitu Sabah. Kejayaan Agenda Ekonomi Saksama
atau AES Pulau Pinang menjadi negeri pertama yang menghapuskan kemiskinan di
Malaysia menunjukkan Penang Leads dalam menjaga kebajikan golongan
termiskin;
3. Jurang fiskal di antara pendapatan dan perbelanjaan yang disebabkan oleh
keengganan Kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan tender terbuka yang
kompetitif bagi menangani rasuah, pembaziran dan ketidakcekapan yang
mengakibatkan kemungkinan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) diperkenalkan.
Program Emas Kerajaan Negeri adalah salah satu usaha untuk membantu rakyat
meringankan sedikit beban kewangan;
4. Jurang pengagihan kuasa antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri yang
memerlukan lebih desentralisasi kuasa di mana belanjawan Kerajaan Pusat
menjangkau 92.1% manakala belanjawan negeri hanya 7.9%. Ini dicerminkan dengan
pemberian geran kepada Kerajaan Negeri yang kurang berbanding dengan sumbangan
rakyat Pulau Pinang dalam bentuk cukai, duti eksais, impot dan ekspot serta
bayaran fi.
5. Jurang kuasa ‘tawar-menawar’ antara Kerajaan Pusat dengan Sabah dan
Sarawak, di mana mereka tidak menikmati kuasa saksama seperti yang dijanjikan,
dengan hanya diperuntukkan 5% royalti minyak serta kegagalan BN Sabah untuk
menepati janji mereka untuk menurut Pakatan Rakyat menaikkan royalti minyak
sehingga 20%; Untuk Pulau Pinang, keadaan yang sama wujud bila keistimewaan
cukai pendapatan ditetapkan pada 15% hanya di Wilayah Iskandar di Johor tetapi
tidak diperluaskan di Pulau Pinang macam ada satu negara, dua sistem.
6. Jurang hak apabila pengundi dihukum melalui salahguna kuasa daripada
ahli politik yang mahu membalas dendam atas kekalahan mereka seperti yang
diwar-war hendak dikenakan ke atas Pulau Pinang.
54) Sebagai
kerajaan yang mendapat mandat popular rakyat kami sentiasa menghormati rakyat.
Kerajaan Negeri sentiasa berusaha ke arah urustadbir baik dengan dengar suara
rakyat, buat kerja rakyat dan berikan harapan kepada rakyat. mahu memberikan mesej jelas ke Parlimen bahawa ‘kuasa rakyat adalah jauh
lebih kuat berbanding mereka yang berkuasa’.
55) Mudah-mudahan
tahun 2013 ini memberi keazaman untuk kita bekerja lebih kuat dan membawa
nikmat dan kebahagiaan kepada rakyat dan kita semua. Sekian, terima kasih dan
saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Bulan
Ramadhan kepada semua Ahli-ahli Yang Berhormat dan semua yang beragama Islam
yang akan menyambutnya pada 10 Julai 2013 akan datang. Saya juga mendoakan
supaya mantan Perdana Menteri iaitu Yang Amat Berbahagia Tun Abdullah Ahmad
Badawi akan segera sembuh. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada YB
Tuan Speaker atas peluang yang telah diberikan bagi saya membentangkan ucapan
penggulungan saya pada hari ini.
Sekian, YB Tuan Speaker, saya mohon menyokong.
Terima kasih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan