Media Statement
by Tony Pua, DAP National Publicity Secretary and Member of Parliament for Petaling
Jaya Utara in Kuala Lumpur on Monday, 15 July 2013
Perdana Menteri
Dato’ Seri Najib Razak telah berjanji untuk menjalankan sistem tender terbuka
dalam semua perolehan kerajaan untuk meningkatkan ketelusan dan mengurangkan
rasuah. Akan tetapi kontrak kerajaan bernilai berbilion-bilion ringgit masih
ditawarkan secara rundingan terus tanpa sebarang tender terbuka selepas
pilihanraya umum ke-13.
Syarikat
Malaysian Steel Works (Masteel) Bhd telah mengumumkan pada 31hb Mei 2013
melalui Bursa Malaysia bahawa mereka telah menghadiri satu mesyuarat dengan Jawatan
Kerjasama Awam Swasta (UKAS) yang dipengerusi oleh Menteri Kewangan Kedua,
Dato’ Ahmad Husni Hussain.
Dalam mesyuarat
tersebut, anak syarikat Masteel iaitu Metropolitan Commuter Network (MCN) telah
diberikan kebenaran untuk memuktamadan struktur pinjaman mudah sebanyak RM700
juta daripada pihak kerajaan untuk membina satu sistem rail yang baru di
Iskandar Malaysia. Sistem rel ini akan melingkungi 20 stesyen termasuk Kulai,
Gelang Patah, Nusajaya, Johor Baru dan Masai.
MCN merupakan
satu syarikat usahasama di mana Masteel memiliki 60%, manakala syarikat KUB Bhd
di mana UMNO mempunyai kepentingan, memiliki 40%.
Dalam satu
temuramah dengan The Edge Malaysia bertarikh Jun 17, CEO Masteel, Datuk Seri
Tai Hean Leng telah menjelaskan bahawa MCN akan melabur sebanyak RM300 juta
untuk melaksanakan projek ini dengan pinjaman “soft loan” RM700 juta daripada
kerajaan. Mereka akan diberikan konsesi
untuk menjalankan sistem komuter ini selama 37 tahun walaupun MCN akan dapat
“break even” selepas 12 tahun.
Sebahagian
daripada konsesi tersebut termasak sekeping tanah sebesar 14.3ha di Kempas,
Johor yang akan diberikan kepada MCN untuk bukan sahaja membina depot, tetapi
juga untuk membina bangunan komersil.
Mengikut kata Datuk Seri Tai, “tanah ini adalah tanah pilihan kerana ia
bersebelahan dengan Setia Tropicana”.
Kami ingin
mempersoalkan asas pihak kerajaan telah memilih syarikat Masteel untuk projek
rel ini secara rundingan terus. Mengapa
pihak kerajaan tidak menjalankan tender terbuka untuk projek sebegini? Soalan
juga tertimbul di mana apakah keperluan untuk menswastakan projek ini jika
kerajaan perlu membiayai 70% daripada kos pembinaan melalui pemberian pinjaman
mudah?
Tambahan lagi,
syarikat Masteel bukan merupakan syarikat yang berpengalaman dalam bidang
rel. Aktiviti utama Masteel adalah
pembuatan dan pembekalan pelbagai jenis keluli di Malaysia. Syarikat tersebut yang hanya memperolehi
keuntungan bersih RM24 juta pada tahun 2012 tidak pernah terlibat dalam
kerja-kerja pembinaan dan pengoperasian rel.
Adakah syarikat Masteel merupakan syarikat yang terbaik untuk
melaksanakan projek RM1 bilion ini dengan bantuan kerajaan sebanyak RM700 juta?
Pihak kerajaan
perlu menjelaskan rasional untuk meneruskan tawaran projek secara rundingan
terus, terutamanya bila ia kerap-kali ditawarkan kepada syarikat-syarikat yang
tiada berpengalaman dan tidak mempunyai dana kewangan yang mencukupi. Apatah
lagi pihak kerajaan perlu memperuntukkan pinjaman yang cukup besar walaupun
pihak konsesi akan dapat menerima pulangan modal dalam jangka masa singkat.
Pihak PEMANDU
telah mengemukakan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) pada tahun 2009 untuk
mempertingkatkan ketelusan dan akauntabiliti dalam segala perolehan kerajaan,
demi mengurangkan pembaziran dan rasuah.
Akan tetapi sampai hari ini, kita dapat melihat bahawa kerajaan hanya
cakap tak serupa bikin.
Pada masa yang
sama, Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak sendiri telah berjanji supaya “reformasi”
akan diteruskan jika BN dipilih semula sebagai kerajaan. Adakah kesemua ini merupakan janji-janji
kosong di mana pihak kroni BN akan diberikan kepentingan dan kekayaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan