Khamis, 7 November 2013

Teks Perbahasan Bajet 2014 YB V.Sivakuma​r MPBG




Terima kasih saya ucapkan kepada Datuk Yang Dipertua kerana memberi peluang kepada saya mengambil bahagian dalam perbahasan Belanjawan 2014.

Salam Sejahtera dan Salam Ubah.

Belanjawan 2014 adalah satu belanjawan pasca pilihanraya yang pasti akan membebankan rakyat jelata. Cukai baru GST diperkenalkan dan subsidi gula pula dihapuskan. Ini sudah tentu akan membawa implikasi kewangan yang drastik kepada rakyat.

Sebuah kerajaan kebajikan sudah pasti tidak akan membebankan rakyat dengan cukai yang berlebihan dan pada masa yang sama akan memberi subsidi pada kadar yang berpatutan untuk membantu rakyat terutamanya golongan miskin.

Tetapi, kerajaan BN telah mengkhianati rakyat dengan meningkatkan cukai dalam bentuk GST dan mengurangkan subsidi gula pada 26 Oktober 2013 dan RON 95 pada 3 September 2013 sebaik sahaja memenangi PRU-13 dengan pelbagai tipu muslihat.

Penghapusan subsidi ini akan mengurangkan pendapatan boleh guna oleh setiap isirumah. Ini adalah kerana tidak ada peningkatan dalam pendapatan, pada masa yang sama terdapat tanggung baru iaitu GST.

Pada hemat saya, tindakan kerajaan memperkenalkan GST dan mengurangkan subsidi gula dan petrol adalah bertujuan memindahkan tanggungan atau liabiliti kerajaan kepada rakyat.

Penghapusan cukai jualan dan perkhidmatan yang diganti oleh GST akan membawa perolehan tambahan kepada kerajaan sebanyak RM11bilion. Jumlah wang yang begitu besar itu datangnya dari mana kalau bukan daripada rakyat, termasuk rakyat miskin dan miskin tegar.

Wang inilah akan bakal digunakan oleh kerajaan untuk membayar faedah/bunga/riba hutang luar negara.

Untuk makluman Ahli-ahli Yang Berhormat, mengikut kajian yang dibuat oleh Penang Institute, mendapati golongan yang berpendapatan sederhana iaitu RM30ribu hingga RM150ribu setahun adalah golongan yang paling terjejas akibat daripada cukai regresif GST. Kajian juga menunjukkan bahawa golongan kaya-raya adalah kelompok yang kurang merasai kepahitan GST.

Saya amat tertarik dengan ucapan Bagan Serai yang memberi penjelasan tentang bahaya gula dan penyakit kencing manis. Penjelasan beliau dari aspek perubatan mungkin boleh diterima. Tetapi, dari segi logiknya, dari segi rasionalnya, adakah penghapusan subsidi gula sebanyak 34sen itu akan mengurangkan kadar pesakit diabetis di Malaysia?

Tidak ada korelasi yang nyata di antara peningkatan harga gula sebanyak 34sen itu akan mengakibatkan pengurangan permintaan isirumah untuk gula. Gula bukanlah barangan biasa yang terikat dengan teori permintaan, malah ia harus dianggap sebagai bahan mesti. Permintaan untuk gula adalah tidak anjal. Walaupun ada peningkatan harga tetapi, permintaan akan kekal pada kuantiti yang sama ataupun sedikit perubahan yang tidak signifikan.

Oleh yang demikian, adalah tidak jitu dari segi pengiraan ekonomi untuk memberi alasan kesihatan bagi menghapuskan subsidi gula. Pandangan kesihatan adalah satu helah kerajaan untuk mengalih pandangan rakyat mengenai isu pengurangan subsidi gula yang sebenarnya bertujuan menyelesaikan masalah keparahan defisit fiskal kerajaan.

Saya tidak sehaluan dengan Bagan Serai dan Pekan yang cuba menutup kebenaran ini.

Saya juga amat kecewa di atas pengumuman Menteri Kewangan untuk menghapuskan subsidi gula sebanyak 34sen dengan serta-merta tanpa mengambil kira sensitiviti dan keprihatinan terhadap masyarakat India yang telah menyambut perayaan Deepavali seminggu sejurus pembentangan bajet 2014.

Dalam ucapan belanjawan ada disebut bahawa Perdana Menteri telah melancarkan Dasar Transformasi Negara pada tahun 2010 sebagai pemangkin untuk mencapai Wawasan 2020.
Bolehkah Negara mencapai Wawasan 2020?

Setiap tahun sebanyak 17 kali berturut-turut kerajaan BN telah membentangkan bajet defisit dalam Dewan yang mulia ini. Apakah gunanya mengisytiharkan Negara kita sebagai sebuah Negara yang berpendapatan tinggi tetapi hutang Negara juga telah turut melonjak tinggi bagaikan telur di hujung tanduk.

Saya amat pasti dan berani mencabar kerajaan BN tidak akan berjaya membentangkan bajet imbang atau bajet lebihan dalam 7 tahun akan datang kecuali jikalau Pakatan Rakyat berjaya melangkah masuk Putrajaya dalam PRU-14 nanti.

Saya khuatir rakyat akan dihampakan oleh Kerajaan BN dengan omong-omong kosong Wawasan 2020.

Saya amat tertarik dengan Agenda Pemerkasaan Ekonomi Bumiputra. Tetapi adakah sejumlah wang yang diperuntukkan  itu akan sampai kepada sasaran atau terus diselewengkan seperti biasa dan hanya memperkasakan UMNO-PUTERA dan kroni-kroninya? Banyak program ekonomi yang diperkenalkan oleh kerajaan gagal kerana peruntukkan tidak sampai ke peringkat akar-umbi.

Dalam teks ucapan Belanjawan 2014, Menteri Kewangan menyatakan bahawa setiap kaum dan suku tidak kira peratusannya adalah mustahak dan penting untuk kejayaan Negara. Saya 100% bersetuju dengan kenyataan tersebut.

Tetapi dalam bajet yang sama kelihatan kekontangan dari segi peruntukan bagi masyarakat Cina. Pada masa yang sama hanya nampak RM100 juta diperuntukkan untuk kaum India yang berjumlah 2 juta orang iaitu 7.2% daripada jumlah rakyat Malaysia.

Pada hemat saya jumlah yang diperuntukkan ini adalah terlalu kecil untuk pembangunan ekonomi masyarakat India yang sebahagian besarnya hidup dalam kemiskinan dan serba kesederhanaan. Kerajaan sentiasa menganak-tirikan masyarakat India yang keringat dan darahnya menjadi baja kepada pertumbuhan ekonomi Negara sejak sebelum Merdeka lagi.


Masyarakat India juga berbakti kepada Negara ini dan tidak pernah berganjak seinci pun kesetiaan dan kesayangan kepada tanah air ini. Tetapi, kerajaan BN hanya memberi peruntukkan RM100 juta diiringi dengan satu ungkapan sinis ‘nandri’ oleh Perdana Menteri. Saya fikir ini adalah satu sindiran atau gurauan semata-mata. Kalau nak buat biarlah ikhlas, jangan mencurah garam dalam laut. Tiada siapa yang akan mendapat faedah.

Kalau RM30bilion boleh diperuntukkan untuk Agenda Memperkasakan Ekonomi Bumiputra, apakah salahnya jika kerajaan juga melancarkan Agenda Memperkasakan Ekonomi Kaum India dengan peruntukkan sejumlah lebih kurang RM2bilion yang sejajar dengan kadar populasi kaum India 7.2%?

Saya pasti pihak MIC ataupun pemimpin-pemimpin India lain dalam komponen BN tidak berani untuk mendesak kerajaan berbuat sedemikian.

Di mana perginya pejuang kaum India, seorang wira yang kononnya mewakili HINDRAF, dan pernah membuat 8 tuntutan? Kerajaan BN bersetuju dan berjanji menunaikan 8 tuntutan tersebut. Apakah sudah jadi dengan MOU yang ditandatangani oleh HINDRAF dan BN pada 18 April 2013 iaitu sebelum PRU-13?

Apakah pencapaian HINDRAF setakat ini? Berapakah tuntutan yang telah ditunaikan oleh kerajaan BN kecuali P. Waythamoorthy telah diberikan jawatan Senator dan dilantik sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri?

Sebenarnya, beliau adalah seorang pemimpin yang telah mengotori perjuangan murni kerana kepentingan politiknya. Kononnya, masyarakat India akan nampak perubahan dalam 100 hari selepas Pilihanraya Umum ke-13. Apakah perubahan yang telah dibuat olehnya? Saya tidak nampak apa-apa perubahan pun setakat ini walaupun tempoh 100 hari sudah pun dilepasi.

  1. tiada peningkatan dalam pengambilan kakitangan berbangsa India dalam sektor perkhidmatan awam
  2. tiada perubahan dari segi biasiswa yang ditawarkan oleh kerajaan di dalam dan luar negeri


  1. tiada perubahan dari segi peluang perniagaan dan kontrak kerajaan
  2. tiada perubahan dari segi kenaikan pangkat dalam sektor awam
  3. tiada perubahan dari segi perolehan pinjaman bank atau bantuan kewangan lain untuk perniagaan
  4. tiada perubahan dalam pengambilan pelajar untuk program matrikulasi
  5. tiada perubahan dari segi ekuiti
  6. tiada perubahan dalam bilangan banduan berbangsa India dalam tahanan
  7. tiada perubahan dari segi masalah sosio-ekonomi yang dihadapi oleh masyarakat India
  8. tiada perubahan dari segi bilangan sekolah Tamil atau peruntukan pembangunan yang ditawarkan
  9. tiada perubahan dari segi memperkasakan seni, budaya, bahasa dan sebagainya

Semuanya sama! Kecuali beliau disedekahkan jawatan Timbalan Menteri!



Kerajaan Pulau Pinang sanggup memberi 2 ekar tanah untuk membina sebuah Sekolah Menengah Tamil di kawasan Seberang Perai. Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang prihatin mengambil inisiatif untuk memberi tanah di negeri itu, tetapi Kerajaan Persekutuan pula mengabaikan tawaran tersebut. Adakah sesiapa di antara Ahli Yang Berhormat BN yang berani menyahut cabaran saya untuk mendesak Kerajaan Persekutuan membina Sekolah Menengah Tamil yang pertama di Negara kita, di Pulau Pinang?

Kerajaan berbangga dengan rizab antarabangsa yang bernilai RM444.9bilion. Tetapi kerajaan juga harus sedar bahawa hutang luar Negara sebanyak RM531.6bilion boleh menelan keseluruhan nilai rizab antarabangsa kita. Angka ini tidak perlulah dibanggakan. Secara analogi, ini seperti seorang budak ada RM10 dikoceknya tetapi juga berhutang kepada kawannya RM15. Bolehkah budak itu berdiri megah dengan berkata hari ini saya berasa senang kerana ada RM10 dalam kocek padahal hutangnya lebih?

Pendapatan per kapita tahun 2014 pula, dijangka akan mencecah RM34,126. Indikator ekonomi ini tidak memberi satu gambaran yang sebenar mengenai kekukuhan Negara. Adalah kurang bijak untuk menjadikan indikator ini sebagai satu kayu pengukur bagi menilai prestasi ekonomi Negara kita.

(Dengan izin), it is a mean value, it does not reflect income distribution. A small-wealthy class (macam UMNO-PUTERA) can increase per capita income far above that of the majority of the population.

Kenyataan ini mencerminkan pengagihan pendapatan negara kita yang sebenar. Yang kaya menjadi semakin kaya, yang miskin menjadi semakin miskin. Jurang pendapatan di antara yang kaya dan miskin semakin melebar.

Dalam keadaan itu, jumlah pendapatan per kapita RM34,126 hanya satu angka bayangan yang tidak memberi apa-apa makna kepada kedudukan ekonomi sebilangan besar rakyat Negara kita.

Kerajaan mensasarkan 5000 usahawan muda dilatih setiap tahun di bawah 1MeT. Walaupun saya tidak begitu cenderung menyokong program itu, tetapi saya ingin menasihatkan kerajaan supaya peluang diberikan kepada semua golongan muda warga Malaysia yang layak tanpa mengira agama, bangsa, gender dan fahaman politik. Ini adalah kerana program 1Met bersama-sama dengan Magic akan menelan belanja lebih daripada RM50juta.

Amat memeranjatkan kita dengan kenyataan yang dibuat oleh Merrill Lynch dari Bank of America iaitu hutang Malaysia telah meningkat kepada 53.8% pada penggal pertama 2013 dan seterusnya meningkat kepada 54.6% daripada KDNK pada penggal kedua 2013. Ia juga berpendapat bahawa kemungkinan besar Malaysia akan mencecah silingnya iaitu 55% daripada KDNK. Agensi penilaian Global Fitch Ratings juga telah membuat laporan yang lebih kurang sama, malah memberi status ‘negatif’ kepada kedudukan kewangan Negara. Kini, kerajaan cuba memperbaiki kesilapan lampau setelah nasi sudah menjadi bubur.

Saya juga tidak faham apakah rasional untuk kerajaan memperuntukkan RM50juta untuk golongan siswazah menceburi bidang keusahawanan sejurus selepas menamatkan pengajian. Ada baik dan ada buruknya dalam program seperti ini.


Tetapi, kita haruslah berwaspada kerana golongan ini tidak mempunyai pengalaman dan mungkin juga tidak terlatih dalam bidang perniagaan.

Dana pinjaman mudah sehingga RM500ribu diberi dengan kadar faedah 4%. Jika siswazah yang meminjam itu tersalah-urus dana atau perniagaannya tercicir dari landasan, maka beliau mungkin akan menjadi bankrap dan sukar untuk melepaskan diri daripada cengkaman kredit yang akan menghantuinya sepanjang hayat.

Saya tidak bersetuju dengan kenyataan Menteri Kewangan bahawa kadar inflasi kini adalah pada tahap yang rendah iaitu di paras 2% dan ini adalah masa yang terbaik untuk melaksanakan GST. Tiada sesiapa pun akan mempercayai bahawa kadar inflasi Negara adalah 2%.

Saya tidak tahu apakah kaedah atau methodology yang digunakan oleh kerajaan untuk menetapkan kadar inflasi Negara adalah 2%. Satu kenyataan yang cukup ganjil dan tiada asas ekonomi.

Kalau inflasi Negara hanya 2% cubitan itu tidak akan dirasai oleh rakyat jelata. Pada masa ini, rakyat merasakan kesakitan yang parah akibat inflasi yang semakin membengkak. Apatah lagi selepas GST dilaksanakan dan subsidi terus dikurangkan oleh kerajaan.

Pada tahun 2012 dan 2013, sebanyak RM1bilion setiap tahun diberikan untuk Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelengaraan Sekolah. Bagi tahun 2014 pula, RM450juta ditambahkan dalam tabung ini. Saya mohon kepada Menteri Pendidikan untuk mendedah senarai nama sekolah-sekolah yang dibaikpulih bangunan, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan dengan peruntukan bagi tahun 2012 dan 2013. Saya juga mohon supaya Menteri Pendidikan mengumumkan senarai sekolah-sekolah yang akan mendapatkan peruntukan daripada tabung ini bersama-sama projek dan kos yang terlibat bagi tahun 2014. Ini adalah penting untuk menjamin transparensi dalam menguruskan dana yang begitu besar oleh Kementerian Pendidikan.

Bagi bidang sukan, Belanjawan 2012 memperuntukkan RM179juta, pada tahun 2013 pula sebanyak RM738juta diperuntukkan manakala bagi tahun hadapan peruntukkan ini telah diturunkan kepada RM239juta. Apakah rasional Kerajaan BN menurunkan peruntukkan sukan dengan drastik sedangkan prestasi sukan negara masih di tahap tidak memuaskan. Belanjawan sukan 2013 melonjak tinggi adakah kerana ia adalah tahun pilihanraya dan bertujuan untuk memancing undi golongan muda? Adalah amat sedih melihatkan sukan juga telah dipolitikkan oleh kerajaan BN.

Berhubung dengan kawasan parlimen saya, Batu Gajah, masalah banjir sering berlaku di beberapa tempat seperti Taman Tien Shen, Siputeh, Kg Baru Nalla dan juga beberapa kawasan kediaman di Pusing. Walaupun perkara ini telah dibawa kepada perhatian JPS dan pihak-pihak berkuasa tempatan yang lain, tiada tindakan yang diambil untuk menyelesaikan masalah ini. Alasan yang diberikan ialah tidak ada peruntukkan kerajaan untuk membaikpulih atau naik taraf sungai-sungai yang terlibat seperti Sg Resam, Sg Selinsing dan Sg Menderus. Harap Kerajaan Persekutuan dapat menyalurkan peruntukan yang sewajarnya untuk mengatasi masalah banjir dan keluhan rakyat Batu Gajah.


Hospital Batu Gajah juga menghadapi masalah kekurangan doktor dan jururawat yang sangat serius. Harap Menteri Kesihatan akan memberi perhatian dalam isu ini. Saya sendiri telah melihat bahawa tidak ada seorang pun doktor di dalam wad pesakit pada waktu malam walaupun dalam keadaan kecemasan. Alasan yang diberi adalah tidak munasabah dan merunsingkan. Masalah ini perlu diselesaikan dengan segera.

Saya tidak boleh menyokong bajet ini kerana saya pasti kerajaan akan membentangkan satu lagi rang pembekalan tambahan pada tahun hadapan seperti tahun-tahun sebelum ini. Oleh itu, Belanjawan 2014 ini bukanlah sesuatu yang muktamad malah boleh dianggap sebagai belanjawan olok-olok sahaja.

Sepanjang pentadbiran kerajaan di bawah Yang Berhormat Pekan, pengurusan kewangan Negara menyaksikan pembentangan dan belanjawan tambahan secara konsisten berikutan setiap pembentangan asal Negara. Dalam konteks kewangan berada dalam defisit fiskal pembentangan perbekalan tambahan akan menonjolkan suatu sikap tadbir urus kewangan Negara yang tidak berhemat. Berikut adalah statistik belanjawan asal dan perbekalan tambahan dari tahun 2009-2013 :

TAHUN
BELANJAWAN ASAL
(BILION)
PERBEKALAN TAMBAHAN 1
PERBEKALAN TAMBAHAN 2
2009
207.8
10 bilion
11.3 bilion
2010
191.4
12 bilion
15.2 bilion
2011
213.9
13.1 bilion
10.2 bilion
2012
232.8
15.2 bilion
12.7 bilion
2013
251.6
15 bilion



Sebagai akhir kata, saya juga ingin merakamkan dalam Dewan yang Mulia ini desakan saya dan rakan-rakan seperjuangan saya supaya Perdana Menteri tidak menghadiri mesyuarat CHOGM yang bakal diadakan pada pertengahan bulan November tahun ini di Colombo, Sri Lanka iaitu sebuah Negara yang tidak menghormati hak asasi manusia dan membunuh ribuan orang awam, wanita, kanak-kanak termasuk orang Muslim, secara kejam tanpa keperimanusiaan.


Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan