Sabtu, 17 Julai 2010

Semakan Daftar Pengundi di Tronoh


Kenyataan Media Yb V.Sivakumar pada 17/7/2010 di Baju Gajah


Pusat Khidmat Masyarakat DUN Tronoh dengan kerjasama DAP Cawangan Kampung Baru Nalla telah menganjurkan satu program semakan daftar pengundi di tapak pasar malam bersebelahan dengan pasar awam Tronoh pada 16/7/2010. Program dimulakan pada pukul 6.30 petang. Sambutan untuk program ini adalah sangat menggalakkan. Ramai yang berminat untuk mengetahui taraf mereka sebagai pengundi.

Didapati seramai 13 orang mahu menukar alamat mengundi mereka mengikut alamat kad pengenalan mereka. Namun penukaran ini hanya boleh dilakukan di SPR dan Pejabat Pos besar.Ini adalah satu amalan birokrasi yang menyusahkan para pengundi. ADUN Tronoh YB V. Sivakumar menyeru SPR supaya mengkaji semula polisi yang membebankan ini. Katanya; bagi mereka yang sudah menukar alamat kad pengenalan adalah wajar untuk Penolong Pendaftar Pengundi yang dilantik oleh SPR membuat pertukaran alamat pengundi tersebut yakni para pengundi tersebut tidak perlu pergi ke SPR dan Pejabat Pos.

Dijangka beribu-ribu pengundi di seluruh negara tidak mengubah alamat mengundi mereka walaupun telah menukar alamat di kad pengenalan. YB V.Sivakumar menyeru agar orang ramai yang layak mengundi memeriksa kedudukan mereka sebagai pengundi. Sesiapa yang ingin menyemak status mengundi boleh berbuat demikian dengan mengakses laman web rasmi SPR iaitu www.spr.gov.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan