Khamis, 24 Mac 2011

SIDANG DEWAN NEGERI PERAK KE-12

Soalan-soalan Lisan dan Bertulis oleh

YB Seah Leong Peng, ADUN Pasir Berdamar (DAP)

Bagi Mesyuarat Pertama Penggal ke4 Dewan Negeri Yang Ke-12

Perak Darul Ridzuan mulai 12 April 2011



1). Tanah TOL di hujung jalan pasar Pasir Bedamar yang seluas lebih 4 ekar telah dirampas oleh pihak berkenaan untuk membina 8 unit rumah kebajikan untuk mangsa kebakaran di Kg Keso, Jalan Maharajalela.

Ini telah mengakibatkan ketidakpuasan penduduk asal di Pasir Bedamar, di mana mereka telah memohon geran tanah lebih 50 tahun, tetapi gagal. Apakah tindakan seterusnya pihak kerajaan negeri untuk menjamin kebajikan penduduk asal, yang sepatutnya mendapat hak asasi mereka untuk dapat geran tanah untuk selama-lamanya?


2). Dari Tahun 2009 – 2010 , permohonan untuk memiliki tanah kerajaan Negeri Perak untuk pertanian atau untuk kegunaan lain. Berapakah permohonan telah diluluskan oleh kerajaan Negeri Perak ? 3). Berkenaan Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah Di Perak.


i. Sila senaraikan Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah di Negeri Perak yang telah melaksanakan projek pembersihan sampah dan parit – parit dengan secara sewasta. ii. Sila senaraikan perbelanjaan semua Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah bagi projek tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan