Ahad, 4 April 2010

Ong! Ong! Ong! di Dewan Negeri Perak


Saya tidak fikir rakyat Perak boleh percaya Jamaluddin ditawarkan menjadi Menteri Besar Perak oleh Datuk Seri Anwar Ibarahim. Pimpinan PKR Perak dan Pusat sangat tahu latar belakang Jamaluddin. Usahkan Menteri Besar, menjadi wakil rakyat dan EXCO yang baik pun tidak ada pada batang tubuh Jamaluddin.

Peringkat awal semua parti ada calon MB Negeri Perak, DAP pun ada calonnya. Tetapi Undang-undang Tubuh Negeri Perak tidak membolehkan orang bukan Melayu dilantik MB Perak. DAP akur dengan peruntukan dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perak. Nama Jamaluddin juga disebut bakal MB Perak dari PKR kerana dalam PKR dialah yang agak senior dalam parti berbanding adun yang lain.

Saya masih ingat lagi, malam menyambut kemenangan di Ipoh, semua pimpinan tertinggi ketiga-ketiga parti berkumpul di Ipoh, mesyuarat diadakan di pejabat PAS, beberapa nama dikemukakan oleh parti untuk dipilih sebagai Menteri Besar. 6 orang Adun PAS yang menang masing-masing menuding orang lain menjadi Menteri Besar, bermula dengan nama Hj Nizar, beliau tolak kepada YB Zainuddin, YB Zainuddin menuding pula orang lain sehinggalah pusingan itu sampai pula ke YB Hj Nizar. Akhirnya mesyuarat Harian PAS pagi itu bersetuju Hj Nizar adalah calon MB dari PAS berdasarkan hiraki kepimpinan. Beliau Setiausaha Perhubungan PAS Perak ketika itu. Walau bagaimanapun PAS menyerahkan kepada DAP dan PKR untuk membuat keputusan.

Dalam mesyuarat bersama DAP dan PKR, DAP sendiri bersetuju MB Perak dipilih dari kalangan Adun PAS. Pimpinan PKR negeri tidak nampak adanya wakil rakyat mereka yang menang mempunyai kelayakan memegang jawatan no 1 di Perak. Akhirnya subuh 8hb Feb semua setuju Hj Nizar adalah MB Perak kerajaan baru Perak.

Di DUN Behrang, saya mendapat maklumat kononnya rakyat Behrang mahukan adun Behrang dari PKR menjadi MB atas dasar kerusi PKR lebih banyak berbanding dengan PAS. Dan yang terbaik dari PKR tidak lain melainkan Jamaluddin berbanding dengan dua adun Melayu yang lain. Sayangnya pimpinan PR negeri sendiri tidak mencalonkan namanya. Pimpinan PR Perak tentu sangat tahu sebabnya mengapa Jamaluddin tidak ada kelayakan untuk dicalonkan sebagai MB.

Apabila nama Hj Nizar dicadangkan sebagai MB , Jamaluddin dan beberapa rakannya dari PKR sangat tidak puas hati. Ada juga kebimbangan di kalangan pimpinan PR pusat penerimaan kaum masyarakat Cina terhadap MB dari PAS, gambarannya sudah tentulah imej Islam yang akan dibawa oleh MB Perak nanti. Tidak kurang juga ada yang berpandangan, kemungkinan Jamaluddin tidak puas hati yang memungkinkan beliau akan keluar parti dan menyokong BN.

Saya teringat ada pimpinan tertinggi PR menghubungi Ust Ahmad Awang melalui telepon agar jawatan MB diberi kepada PKR atas alasan penerimaan orang Cina lebih selesa sekiranya PKR yang menjadi MB , tidak nampak imej Islam yang dibawa oleh PAS yang boleh merenggangkan hubungan. PJ Perak bertegas keputusan telah dibuat dan dipersetujui, beliau tidak berganjak dengan keputusan.

Proses pemilihan MB Perak di peringkat ketiga-tiga parti selesai. Nama Hj Nizar diangkat kepada Tuanku untuk diperkenan sebagai MB Perak. Tuanku tiada halangan memperkenan Nizar sebagai MB Perak yang ke 10. Pada hari angkat sumpah di Istana Kuala Kangsar, semua pimpinan PAS sudah berada di Kuala Kangsar. Sejam sebelum berlangsung upacara angkat sumpah diadakan, kami dapat panggilan telepon dari Istana Kinta Ipoh. Hj Nizar dan pimpinan utama parti DAP dan PKR dipanggil istana.

Hj Nizar terus bergegas ke Istana, di sana Jamaluddin sudah sedia menanti. Kami dapat maklumat, Jamaluddin mengadap Tuanku dan mempertikaikan cara pemilihan Hj Nizar sebagai MB. Tuanku menangguhkan upacara angkat sumpah. Baginda meminta dibuat pemilihan semula supaya semua pihak puas hati. mesti ada persetujuan bertulis dari semua Adun PAS, DAP dan PKR.

Perundingan diadakan semula. Semua parti diminta oleh Tuanku mengemukakan calon MB masing-masing. DAP yang tahu tidak ada calon yang layak turut menamakan adun mereka sebagai calon MB, PKR negeri pun begitu juga, menghormati kehendak Tuanku, turut menamakan Adun Behrang sebagai calon MB, PAS tetap menamakan Hj Nizar sebagi calon MB. Semua adun dan parti menandatangani persetujuan, bahawa mana-mana calon yang akan dipilih oleh Tuanku nanti adalah muktamad dan tidak boleh dipertikaikan.

Alhamdulillah, Tuanku Sultan Perak berkenan YB Ir Hj Nizar sebagai MB Perak yang ke 10. Kempunanlah Jamaluddin untuk menjawat jawatan MB Perak.

Jelas sebenarnya yang sangat terliur dan teringin sangat nak menjadi MB Perak adalah Jamaluddin, penyokong-penyokongnya di Behrang sudahpun meraikan yang Jamaluddin bakal MB Perak yang baru. Tetapi apakan daya, pimpinan PKR Perak ketika itu sedikit pun tidak nampak Jamaluddin layak memikul tugas utama kepimpinan negeri Perak. Mereka lebih tahu siapa Jamaluddin yang sebenar.

oleh

Hj Misbahul Munir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan