Selasa, 23 Mac 2010

Masalah Setinggan Tronoh Mines


Kenyataan Media Yb V.Sivakumar pada 19/03/2010


Masalah setinggan Tronoh Mines Jalan Bota telah ujud lebih 80 tahun sejak zaman perlombongan oleh Tronoh Mines Limited,Tronoh. Kebanyakkan daripada penduduk kawasan ini asalnya pekerja-pekerja lombong timah dan kawasan perlombongan timah ini adalah antara yang terkemuka di Negeri Perak. Wlaupun operasi perlombongan timah telah dihentikan dalam tahun 60-an tetapi penduduk-penduduk di kawasan itu juga kekal sebagai penghuni setinggan di situ. Ramai juga telah berpindah ke tempat lain mengikut peredaran masa.

Walaubagaimanapun ada juga beberapa orang penduduk yang masih menetap di kawasan Tronoh Mines ini dengan harapan kerajaan akan memberi sebidang tanah agar mereka dapat terus mendiami kawasan tersebut. Pihak pentadbir tanah telah meninjau kawasan ini beberapa kali yang mana telah menambahkan harapan bahawa mereka akan memperolehi tanah tersebut dalam masa terdekat tetapi harapan mereka masih tidak terkabul sehingga ke hari ini.

ADUN Tronoh Yb V.Sivakumar telah mengunjungi tempat ini dan bermesyuarat dengan para penduduk kawasan ini. YB V.Sivakumar juga pernah membawa wakil penduduk ke pejabat Tanah dan Daerah Batu Gajah untuk mengetahui status dan perkembangan terkini mengenai isu setinggan Tronoh Mines. Hasil daripada perbincangan dengan pentadbir tanah, adalah difahamkan bahawa tapak setinggan Tronoh Mines ini telah mendapat kelulusan daripada Majlis Mesyuarat Kerajaan bil: 1534 bertarikh 28hb November 2008. Sehubungan dengan itu Mesyuarat Jawatankuasa Pemilihan Pemaju bilangan 6(3/08) bertarikh 25hb Ogos 2008 telah meluluskan Syarikat Bumimaya Sdn Bhd bagi memajukan kawasan kediaman setinggan Tronoh Mines tersebut seluas 17.95 ekar. Selepas itu tidak apa-apa perkembangan terbaru dalam usaha menyelesaikan masalah ini.

Yb V.Sivakumar juga telah berjumpa dengan pihak Syarikat Bumimaya Sdn Bhd untuk mendapatkan maklumat-maklumat mengenai kelambatan projek tersebut. Untuk menyelesaikan masalah ini adalah wajar pihak pemaju mengadakan sesi dialog dengan para penduduk setinggan Tronoh Mines dengan kadar segera. Jika tidak ada inisiatif untuk berdialog maka masalah ini tidak akan terselesai dan dimakan zaman.

Oleh itu Yb V.Sivakumar mengharapkan supaya pihak pentadbir tanah bersama-sama dengan pemaju menyelesaikan masalah secara prihatin. Beliau juga sanggup membantu ketiga-tiga pihak tersebut dalam mendapatkan persefahaman supaya penduduk-penduduk setinggan ini mencapai harapan mereka.

Antara penduduk yang ditemui Encik Low Yong Fong(64 tahun) telah tinggal disini sejak dilahirkan pada tahun 1946.Beliau sangat khuatir kerana tidak dapat membaiki rumahnya kerana tidak mempunyai geran rumah. Encik Low yang tinggal disini bersama isteri dan cucunya sangat mengharapkan pihak berkenaan mempercepatkan proses agar beliau boleh mendapatkan geran rumah.

Puan Kasiamah(73 tahun) telah menetap disini selama 55 tahun tetapi rumah yang didiaminya telah berusia lebih daripada 90 tahun.Beliau sangat mengharapkan geran untuk rumahnya.Beliau juga meminta pihak berkuasa dapt mempercepatkan proses ini kawasan ini tidak ada kemudahan asas seperti lampu jalan serta jalan bertar. Tambah beliau lagi kawasan ini juga tidak mendapat semburan ubat nyamuk oleh Kementerian Kesihatan untuk sekian lama.

Encik Chong Koi Ngau(61 tahun) telah menetap di sini sejak dilahirkan pada tahun 1949. Rumahnya pula telah berada di kawasan itu lebih kurang 100 tahun. Sangat berharap untuk mendapatkan geran dan pihak berkuasa mengambil tindakan.

Encik Chong Ah Nyie(59 tahun) telah menetap disini sejak dilahirkan pada tahun 1951.juga mengharapkan pihak berkuasa memberikan geran untuk rumahnya.

1 ulasan:

  1. "Kenyataan Media Yb V.Sivakumar pada 19/03/2010"

    wah..kakakaka.....

    kenyataan masa depan ke tu...?????
    bulan april pun x masuk lagi......

    lawok..lawok...

    BalasPadam