Selasa, 6 Oktober 2015

MBI Gagal Menjaga Kebersihan Dan Kesejahteraan Taman Falim

Kenyataan Media YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah & Timbalan Pengerusi DAP Perak  pada 3 Oktober 2015.
Kerajaan Tempatan telah tersungkur daripada landasan fungsi yang sebenarnya. Majlis Bandaraaya Ipoh telah lupa kepada fungsi-fungsi asas organisasi itu. Tidak ada makna jika pihak Majlis gagal menjalankan tanggungjawab asasnya iaitu menjaga kebersihan dan kesejahteraan penduduk di bawah bidang kuasanya. Hari ini penduduk Ipoh dan sekitarnya merungut bahawa MBI gagal menjalankan tanggungjawab asasnya itu. 
Saya telah membuat lawatan ke Taman Falim yang terletak di DUN Jelapang. Penduduk-penduduk kawasan itu membuat aduan bahawa longkang-longkang tidak dibersihkan. Selain daripada itu, penyelenggaraan padang permainan kanak-kanak juga tidak memuaskan.  Tumbuhan  telah naik tinggi pada alat-alat permainan yang dipasang di padang itu. Saya tidak tahu kenapa pihak Majlis boleh mengabaikan penyelenggaraan padang-padang permainan sebegini.
Selain itu, papan bola jarring di gelanggang  juga perlu diperbaiki. Bukankah ini merupakan tanggungjawab Majlis Bandaraya Ipoh? Adakah Majlis Bandaraya Ipoh akan memberi alasan yang sama iaitu tidak cukup peruntukan untuk memperbaiki papan di gelanggang bola jaring itu?
Peralatan senaman yang biasa digunakan oleh warga emas di Taman Falim juga telah rosak. Saya difahamkan ramai dari kalangan warga emas di kawasan itu menggunakan alat-alat senaman yang dipasang di Taman Falim. Mereka berasa kecewa kerana pihak Majlis tidak memperbaiki atau mengganti peralatan yang rosak.
Saya juga amat kecewa kerana pihak berkuasa tempatan tidak melakukan pemantauan yang sewajarnya. Ini menjadi punca pengabaian kerja-kerja oleh pihak kontraktor. Pihak kontraktor yang hanya mahu keuntungan yang lumayan itu tidak mempedulikan keselamatan dan kesejahteraan penduduk. Ahli-ahli Majlis juga tidak mahu turun padang membantu menyelesaikan masalah-masalah kawasan yang terletak di bawah bidang kuasanya.

Dalam kata lain, rakyat yang membayar cukai pintu berasa tertipu oleh pihak Majlis yang tidak mengambil peduli tentang masalah dan aduan mereka. Datuk Bandar harus bertegas dalam soal kebersihan dan kerapian bandaraya Ipoh. Beliau harus turun padang dan melihat sendiri keadaan bandaraya Ipoh.  Jangan terlalu mengharapkan Ahli-ahli Majlis yang sudahpun membuktikan kegagalan mereka menjalankan tugasan secara bersih dan amanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan