Jumaat, 23 Oktober 2015

Cadangan Supaya Pengamal Perubatan Tradisional Diserap Ke Dalam Ruang Lingkup Profesion Kesihatan Bersekutu

Kenyataan Media YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah pada 19 Oktober 2015 di Dewan Rakyat.



Dewan Rakyat telah membentangkan Rang Undang-undang Profesion Kesihatan Bersekutu. Rang Undang-undang ini adalah penting untuk menambah baik perkhidmatan kesihatan di negara kita. Memang tidak dapat dinafikan bahawa terdapat banyak bidang perubatan yang tidak dikawal selia di negara kita sehingga hari ini. Oleh demikian, sudah tiba masa untuk memastikan cabang-cabang perubatan ini diuruskan melalui satu badan atau majlis ikthisas untuk kebaikan rakyat jelata.

Profesion dalam  kesihatan bersekutu  ialah apa-apa profesion yang mempunyai kesan langsung atau tidak langsung kepada penjagaan pesakit atau kepada kesihatan individu. Bidang-bidang perubatan ini membantu dalam semua aspek pembangunan dan kemajuan perubatan di negara kita. Sumbangan bidang-bidang ini adalah amat besar dan tidak boleh dipertikaikan.

Dalam Rang Undang-undang yang dibentangkan itu , 23 profesion telah disenaraikan sebagai Profesion Kesihatan Bersekutu iaitu Ahli Audiologi, Ahli Dietetik, Ahli Entomologi, Ahli Fisioterapi, Ahli Fizik Perubatan, Ahli Pemakanan, Ahli Psikologi Klinikal, Ahli Sains Klinikal Biokimia, Ahli Sains Klinikal Bioperubatan, Ahli Sains Klinikal Embriologi, Ahli Sains Klinikal Genetik Perubatan, Ahli Sains klinikal Mikrobiologi, Ahli Terapi Cara Kerja, Ahli Terapi Pertuturan Bahasa, Ahli Terapi Radiasi, Jururadiografi Diagnostik, Juruteknologi Makmal Perubatan, Juruteknologi Pergigian, Pegawai Kesihatan Persekitaran, Pegawai Pendidikan Kesihatan, Pegawai Penyediaan Makanan, Pegawai Sains Forensik dan Pegawai Sosial Perubatan.

Terdapat banyak lagi cabang atau bidang-bidang perubatan yang tidak disenaraikan dalam rang undang-undang profesion kesihatan bersekutu. Sebagai contoh, perubatan tradisional ataupun alternatif yang banyak memberi sumbangan dalam dunia perubatan.
Saya telah menyuarakan pandangan saya di Dewan Rakyat sewaktu mencelah perbahasan YB Dr Ko Ahli Parlimen Kampar. Saya berpendapat bahawa pengamal perubatan alternatif iaitu perubatan tradisional seperti Ayurveda dan sebagainya juga harus disenaraikan dalam profesion kesihatan bersekutu. Ini adalah penting supaya kewujudan klinik-klinik perubatan alternatif dapat dikawal selia dengan baik oleh pihak Kementerian Kesihatan.

Pada masa ini banyak klinik-klinik perubatan alternatif atau tradisional bercendawan di negara kita. Kita tidak tahu samada pengamal-pengamal perubatan alternatif ini benar-benar layak dalam amalan perubatannya. Oleh  demikian, perlu ada mekanisme-mekanisme tertentu sebagai panduan dan hala tuju dalam mengawal pengwujudan dan operasi klinik-klinik kesihatan seperti ini. Amalan yang tidak betul atau palsu bukan sahaja merugikan dari segi kewangan malah boleh memudaratkan kesihatan pesakit-pesakit yang mengunjunginya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan