Rabu, 14 September 2011

Media Post : Tanah Runtuh Puncak Indah Pusing Kerajaan Lepas Tangan




Kenyataan Media YB V.Sivakumar, ADUN Tronoh, Timbalan Pengerusi DAP Perak pada 12 September 2011 di Pusing, Batu Gajah.

Tanah Runtuh Puncak Indah Pusing Kerajaan Lepas Tangan

Projek Perumahan Taman Puncak Indah Pusing dimulakan pada tahun 1999 oleh pemaju untuk membina 120 buah unit rumah. Pada asalnya dikatakan pihak kerajaan hanya meluluskan pembinaan 80 unit rumah. Tetapi, kemudian ia telah ditambahkan kepada 120 unit rumah. Harga rumah adalah dalam lingkungan RM35,000 hingga Rm100,000. Taman ini diwujudkan di atas kawasan bukit di Pusing, Batu Gajah. Walaupun nama taman ini adalah Puncak Indah tetapi peristiwa yang melibatkan taman ini adalah paling hodoh di kawasan ini.

Setelah rumah-rumah itu siap dibina, semuanya telah dijual oleh pemaju pada tahun 2001 dan 2002. Ramai juga yang menghuni di taman tersebut pada masa itu. Pada tahun 2006 satu malapetaka telah berlaku di taman ini. Tanah runtuh yang dahsyat telah menyebabkan beberapa rumah dan jalan roboh. Akibatnya penghuni-penghuni taman itu terpaksa berpindah keluar meninggalkan rumah-rumah mereka yang memudaratkan. Setakat ini dikatakan kejadian tanah runtuh telah berlaku sebanyak 3 kali.

Kini hanya 12 keluarga sahaja yang menetap di Taman Puncak Indah Pusing. Bilangan ini hanya merupakan 10% daripada jumlah unit rumah di taman ini. Dalam kata lain, 90% daripada rumah-rumah itu telah ditinggalkan begitu sahaja. Mereka tidak boleh tinggal di rumah-rumah itu kerana keselamatan mereka terjejas.

Selepas kejadian tanah runtuh itu berlaku Menteri Besar ketika itu Dato Seri Tajol Rosli pernah melawat tapak tersebut. Walaupun kerajaan negeri pernah berjanji untuk mengambil tindakan segera tetapi sehingga kini tidak ada apa-apa usaha untuk menyelesaikan masalah ini. Rumah-rumah itu dibiarkan begitu sahaja sehingga barang-barang besi, dawai dan lain-lain lagi telah dicuri orang. Rumah-rumah ini dikelilingi belukar. Pemilik rumah-rumah itu terpaska membayar hutang di bank walaupun rumah mereka rosak dan tidak boleh didiami lagi. Ini merupakan satu bentuk penipuan oleh pihak-pihak yang terlibat dalam projek ini. Ada juga rumah-rumah yang telah dilelong oleh pihak bank.

Apabila ada pihak yang ingin membeli rumah di situ, pihak bank pula tidak mahu memberi pinjaman. Ini membebankan orang yang mahu menjual rumah mereka. Dalam kata lain, taman ini tidak mempunyai nilai ekonomi lagi. Sesiapa yang telah membeli rumah di taman tersebut telah tersangkut dengan harta yang tidak mempunyai nilai tetapi terpaksa membayar hutang kepada bank.

Siapakah yang bersalah dan bertanggungjawab dalam hal ini?

1) Bagaimana pihak Majlis Daerah Kinta Barat (nama lama) telah meluluskan projek ini tanpa penilaian ujian tanah yang jitu? Bagaimana CF dikeluarkan? Adakah semua syarat-syarat keselamatan dipenuhi?

2) Adakah kelulusan telah diperolehi daripada pihak Geologi dan Bomba mengenai aspek keselamatan?

3) Bagaimana jurukur tanah, jurutera dan perancang bandar terlepas pandang mengenai keselamatan tapak tanah untuk membina rumah-rumah kediaman?

4) Apakah tindakan-tindakan yang diambil oleh Pegawai Daerah ketika itu terhadap pemaju dan semua pihak yang terlibat dalam projek perumaham itu?

5) Apakah tindak balas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan dalam menyelesaikan masalah ini? Setakat ini pemilik-pemilik rumah itu memang tidak dipedulikan.

Tanah runtuh itu masih tidak dibaikpulih oleh pihak pemaju mahupun oleh kerajaan walaupun sudah 5 tahun berlalu. Natijahnya, yang menjadi mangsa ialah rakyat biasa yang telah diperdaya untuk membeli rumah di tempat yang tidak selamat. Saya minta supaya kerajaan dan semua pihak yang terlibat untuk membuka semula fail ini bagi membantu mangsa-mangsa yang kehilangan rumah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan