Sabtu, 26 Jun 2010

Perak Negeri Ketiga Paling Miskin Di Malaysia


(Taiping 24-6-10)

Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming hari ini mendedahkan bahawa Negeri Perak telah menjadi Negeri yang mempunyai bilangan paling ramai keluarga berpendapatan rendah kurang dari RM2,000 sebulan dan Perak turut merosot menjadi negeri ketiga paling miskin selepas Sabah dan Terengganu, setelah 53 tahun dibawah pemerintahan Barisan Nasional.

Nga, yang juga merupakan Timbalan Bendahari Agong DAP menegaskan bahawa masa berubah sudah tiba bagi rakyat seluruh Perak.
Nga Kor Ming hari ini berkata, mengikut statistik Jabatan Perdana Menteri, 40% dari keluarga rakyat Malaysia, iaitu 2.4 juta keluarga diseluruh negara berpendapatan kurang dari RM2,000 setiap bulan, dengan Perak mempunyai bilangan terbanyak seramai 192,000 keluarga, atau 12.5% dan diikuti oleh Sabah, Johor, Kedah dan Sarawak. 40% lagi rakyat Malaysia berpendapatan di antara RM2,300 hingga RM5,599. Hanya 5.9% keluarga rakyat Malaysia mempunyai pendapatan bulanan lebih dari RM10,000.00. Keadaan ini jauh menepati sasaran dimana menjelang 2015, rakyat Malaysia berpendapatan purata RM52,000.00(USD15,000) setiap tahun.

Nga berkata, fakta ini amat memalukan rakyat Negeri Perak kerana pada 1970-an, Negeri Perak pernah menjadi negeri paling kaya jika dibandingkan dengan negeri lain. Beliau berkata, kadar kemiskinan Perak juga membimbangkan dengan kedudukan merosot sehingga menjadi negeri ketiga termiskin, hanya lebih baik jika dibandingkan dengan Sabah dan Terengganu.
Nga menyeru rakyat menyokong dasar reformasi Pakatan Rakyat dan memberi sokongan penuh kepada PAKATAN RAKYAT pada pilihanraya umum ke-13 demi masa depan anak bangsa dan negeri Perak.

Nga berkata sedemikian pada satu majlis meraihkan kemenangan Pakatan Rakyat di pilihanraya kecil kerusi parlimen Sibu di Taiping hari ini. DAP Taiping menghantar sebanyak 18 orang pasukan khidmat sukarela sepanjang kempen pilihanraya kecil tersebut yang menyaksikan calon DAP, Richard Wong Ho Leng menang dengan undi majority 398 undi.Turut hadir majlis tersebut termasuk Ahli Dewan Negeri Kawasan Pokok Assam, Yee Seu Kai, Ahli Dewan Negeri kawasan Aulong, Yew Tian Hoe dan pimpinan parti kawasan parlimen Taiping yang lain.

YB Nga Kor Ming bergambar mesra dengan pasukan khidmat sukarela DAP Taiping dimajlis meraihkan kemenangan pilihanraya kecil Sibu hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan