Khamis, 9 Disember 2010

Aktiviti Curi Pasir Perlu Dikawal Di Negeri Perak


Kenyataan media YB V.Sivakumar pada 9 Disember 2010


Aktiviti ‘Curi Pasir’ Perlu Dikawal Di Perak


Pengambilan pasir yang berleluasa merupakan satu lagi fenomena yang perlu diberi perhatian serius oleh seluruh warga Perak. Aktiviti melombong pasir ini boleh membawa pelbagai masalah kepada ekologi mahupun sosio-ekonomi negeri Perak. Ini bukan perkara yang baru dibangkitkan. Malah, perbuatan pengambilan pasir secara haram merupakan satu aktiviti yang wujud kian lama. Walau bagaimanapun tidak terdapat usaha dan ketegasan untuk membenteras aktviti ini. Dalam kata lain, pengambilan pasir secara haram ini bolehlah ditakrifkan sebagai ‘curi pasir’ Selagi pengambilan pasir dilakukan tanpa memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan ia haruslah dikategorikan sebagai aktiviti mencuri pasir.


Pihak kerajaan terutamanya Pejabat Pengarah Tanah dan Galian dan Pejabat-pejabat Daerah dan Tanah harus memikul tanggungjawab dalam membenteras aktiviti curi pasir ini. Lebih banyak operasi perlu dilakukan oleh pihak kerajaan negeri untuk membendung kegiatan haram yang dimaksudkan. Pihak kerajaan juga harus memantau jumlah dan spesifikasi pasir yang dilombong oleh pengusaha-pengusaha. Jika pihak kerajaan menangkap aktiviti perlombangan pasir yang dilakukan tanpa memenuhi syarat, tindakan tegas perlu diambil terhadap pengusaha-pengusaha yang terlibat. Kerajaan tidak boleh membiarkan khazanah negeri dicuri oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.


Sebelum kelulusan diberikan untuk melombong pasir, laporan kesesuaian tanah dan laporan teknikal perlu diperolehi daripada agensi-agensi kerajaan lain yang terlibat. Permohonan ini akan dipertimbangkan oleh kerajaan negeri . Pihak kerajaan negeri mempunyai bidang kuasa meluluskan permohonan lombong pasir berdasarkan undang-undang dan peraturan-peraturan yang sedia ada. Oleh itu, jika berlaku sebarang aktiviti perlombaongan pasir yang tidak terkawal, maka itu merupakan tanggungjawab kerajaan negeri.


Mengikut Laporan Ketua Audit Negara tahun 2009, pengeluaran pasir di Negeri Perak bagi tempoh 2007 hinga 2009 adalah sebanyak 24.16 juta tan metrik yang melibatkan kutipan royalti berjumlah RM52.09 juta. Jumlah ini adalah jumlah yang diketahui oleh pihak kerajaan. Berapa banyakkan pasir yang telah dicuri diseluruh negeri Perak tanpa pengetahuan pihak berkuasa?


Laporan Ketua Audit Negara mengaku bahawa terdapat banyak operasi pengambilan pasir yang tidak memenuhi syarat permit dan kelemahan penguatkuasaan oleh agensi-agensi kerajaan. Menurut laporan itu lagi, terdapat banyak kes-kes pelanggaran syarat yang ditetapkan tetapi tidak ada pemantauan dan penguatkuasaan yang memadai. Kita tidak boleh membiarkan kekhilafan ini terus berlanjutan di negeri Perak. Apakah tindakan yang diambil terhadap pihak-pihak yang melanggar syarat perlombongan yang ditetapkan. Selagi pihak berkuasa negeri bersikap pasif menutup mata dan telinga dalam hal ini, ia akan membawa satu kesan negatif jangka panjang dari segi alam sekitar dan ketirisan hasil kerajaan negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan