Selasa, 2 Mei 2017

Perayaan Tahunan Kuil Maha Mariamman SMTD Jalan Tanjung Tualang

Kenyataan Media YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah pada 1 Mei 2017 di Tanjung Tualang



Sempena perayaan tahunan Kuil Maha Mariamman SMTD Jalan Tanjung Tualang, saya telah dijemput oleh pihak jawatankuasa kuil untuk menghadiri majlis tersebut. Saya telah menghadiri perayaan itu pada hari Isnin iaitu 1 May 2017 juga merupakan Hari Pekerja. Saya difahamkan kuil ini wujud lebih kurang 90 tahun. 

Walaupun tidak ada penduduk yang tinggal di kawasan persekitaran lagi,tetapi lebih 600 orang telah menghadiri perayaan tersebut. Kebanyakkan daripada mereka adalah dari kalangan penduduk yang menetap di kawasan itu satu masa dahulu. Mereka balik setiap tahun untuk menyambut perayaan tahunan kuil ini. 

Saya difahamkan kuil ini tidak memiliki tanah. Permohonan pernah dibuat tetapi telah ditolak oleh kerajaan atas alasan-alasan tertentu. Pihak jawatankuasa bercadang untuk membuat rayuan kepada Pejabat Tanah. Harap kerajaan akan mempertimbangkan dan meluluskan tanah yang dipohon untuk kuil tersebut.


Saya juga telah menghulurkan sedikit sumbangan untuk perbelanjaan perayaan tahunan kuil itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan