Isnin, 5 Oktober 2015

Perlukah Negara Kita Dibanjiri 1.5 Juta lagi Pekerja Bangladesh?

Kenyataan Media YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah dan Timbalan Pengerusi DAP Perak pada 1 Oktober 2015 di Ipoh

Adakah negara kita benar-benar mengalami krisis kekurangan pekerja? Negara kita telah dibanjiri oleh pekerja-pekerja asing dari Indonesia, Bangladesh, Nepal dan negara-negara lain. Memang tidak boleh dinafikan bahawa pekerja-pekerja asing diperlukan untuk pelbagai sektor. Tetapi, kehadiran mereka dalam jumlah yang begitu besar juga boleh menggugat kedudukan sosio-ekonomi negara.
Jutaan dikalangan pekerja-pekarja asing ini juga memasuki negara kita secara haram. Mereka mencari rezeki di negara ini secara haram. Mereka membawa keluar khazanah negara yang bernilai jutaan ringgit secara haram. Bukankah ini boleh menjejaskan ekonomi negara kita. Kita tidak boleh melihat perkara ini  dalam konteks membantu pengilang-pengilang yang memerlukan tenaga kerja murah.
Kehadiran pekerja-pekerja asing ini menjelaskan peluang pekerjaan kepada orang-orang tempatan. Tambahan pula, gaji orang tempatan juga tertakluk kepada gaji yang ditawarkan kepada pekerja-pekerja asing oleh majikan. Pekerja-pekerja asing ini sanggup bekerja untuk gaji yang rendah. Ini menyebabkan pekerja-pekerja tempatan juga terpaksa menerima gaji yang rendah. Jika pekerja-pekerja tempatan menuntut gaji yang tinggi, sudah pasti majikan lebih cenderung untuk mengambil buruh asing. Ini dapat mengurangkan kos operasi perniagaan yang dijalankan oleh majikan.
Memang kehadiran pekerja-pekerja asing ini boleh menguntungkan pihak majikan. Dalam pada itu, ia juga akan menjadi mangkin dalam menjana aktiviti-aktiviti ekonomi dalam negara. Tetapi, pengantungan yang keterlaluan kepada pekerja-pekerja asing ini juga akan membawa banyak keburukan kepada negara kita.
Kemasukan pekerja-pekerja asing ini boleh membawa bersama pelbagai penyakit yang boleh memudaratkan rakyat tempatan. Selain daripada itu, mereka juga cenderung untuk terlibat dengan pelbagai aktiviti jenayah yang boleh menjejaskan keamanan dan kesejahteraan negara kita. Mereka juga merampas peluang-peluang pekerjaan daripada anak-anak muda kita. Selain daripada itu, mereka juga mendirikan rumahtangga dan mahu menjadi warganegara  Malaysia. Ramai juga sudah memulakan perniagaan dan menguruskan kebun sendiri.  
Nampaknya warga asing kini menjadi lebih makmur di tanahair kita. Kerajaan gagal mengawal kemasukkan mereka. Yang lebih menakutkan lagi ialah keputusan Timbalan Perdana Menteri untuk membawa 1.5 juta orang pekerja Bangladesh mulai tahun 2016. Beliau mengumumkan bahawa pekerja-pekerja ini akan dibawa masuk dalam tempoh 3 tahun. 
Persoalannya ialah samada negara kita sememangnya memerlukan begitu ramai pekerja asing. Ekonomi negara kita semakin merudum. Aktiviti-aktiviti perniagaan semakin lembab. Kenapa kita memerlukan 1.5 juta pekerja asing dari Bangladesh? Apakah rasional dalam keputusan ini. Saya tidak tahu samada kerajaan telah benar-benar membuat kajian terperinci berkenaan dengan keperluan sumber manusia yang begitu ramai dalam 2 atau 3 tahun yang akan datang.
Adakah kerajaan hanya mahu membantu kroni-kroni tertentu yang bakal membuat keuntungan berbilion ringgit daripada urusan membawa masuk pekerja-pekerja asing ini? Pastinya rakyat negara kita akan rugi dalam persaingan dengan pekerja-pekerja asing  yang sanggup menjadi buruh murah. Ini akan memaksa pekerja-pekerja tempatan juga dibayar gaji yang murah  oleh majikan. Kebajikan pekerja-pekerja tempatan tidak dipedulikan oleh kerajaan. Dalam keadaan ekonomi meleset, kos hidup yang tinggi, gaji yang rendah akan menjejaskan ekonomi rumahtangga pekerja-pekerja tempatan.
Saya amat bimbang dengan keputusan kerajaan untuk membawa  masuk 1.5juta pekerja Bangladesh ke negara kita. Saya mencadangkan supaya keputusan itu ditangguhkan sementara waktu dan memberi tumpuan kepada kaedah-kaedah untuk memulihkan ekonomi negara kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan