Selasa, 6 Oktober 2015

Cabar Menteri KDN Bertindak Terhadap Pihak Yang Mempertikaikan Sekolah Vernakular

Kenyataan Media YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah & Timbalan pengerusi DAP Perak pada 2 Oktober 2015 di Ipoh

Saya amat bersetuju dengan saranan Timbalan Perdana Menteri untuk membendung konflik perkauman dari awal-awal lagi. Baru-baru ini isu perkauman menjadi permainan politik pelbagai pihak. Banyak isu perkauman yang sengaja ditimbulkan untuk menjuarai kaum masing-masing. Ini adalah satu perkembangan yang tidak sihat malah boleh menghancurkan negara kita.
Negara kita merupakan negara majmuk yang mempunyai reputasi antarabangsa untuk kepelbagaian etnik, agama, budaya dan bahasa. Kita tidak boleh membenarkan mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab untuk memusnahkan khazanah kemajmukan ini untuk kepentingan mereka.
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata ‘mainan sentimen dan ugutan perkauman harus dihentikan awal-awal lagi’. Beliau berucap sedemikian selepas mempengerusikan satu mesyuarat khas dengan menteri-menteri ASEAN di Kuala Lumpur semalam.
Saya berharap kata-kata beliau itu bukanlah sekadar untuk mendapatkan perhatian delegasi luar negara. Rakyat sudah hilang keyakinan dengan pemimpin-pemimpin negara yang turut membarakan api perkauman. Sebagai seorang negarawan, slogan perpaduan seperti 1Malaysia dilaung-laungkan. Pada ketika lain, sebagai seorang pemimpin parti politik pula membarakan semangat perkauman. Ini dapat dilihat dengan jelas apabila pemimpin-pemimpin utama negara menyokong Himpunan Merah secara terang-terang. Isu perkauman dimainkan dengan begitu hangat sekali untuk menimbulkan kemarahan dan kebencian sesuatu kaum.
Oleh yang demikian, Zahid Hamidi tidak boleh bersikap hipokrit dan berat sebelah dalam segala usaha untuk menghapuskan politik perkauman di negara kita. Adakah beliau sanggup mengambil tindakan tegas terhadap sesiapa sahaja termasuk menteri-menteri kabinet yang mengungkitkan isu perkauman yang sensitif.
Saya masih tidak percaya beliau akan bertindak secara neutral dalam menangani isu perkauman ini. Pertama sekali saya mencabar beliau supaya memberi arahan kepada seluruh rakyat  Malaysia supaya tidak mempertikaikan lagi kewujudan sekolah-sekolah vernakular di negara ini.  Bolehkah beliau mengeluarkan arahan seperti itu? Beranikah beliau mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang mempertikaikan hak ini?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan