Rabu, 29 April 2015

GST & Penurunan Nilai Ringgit Merupakan Beban Baru Yang Perlu Dipikul Oleh Rakyat Di Bawah Pentadbiran Najib



Kenyataan Media - Ucapan YB V.Sivakumar Ahli Parlimen Batu Gajah di Jamaun Makan Malam Persatuan Chin, Pusing, Batu Gajah pada 19 April 2015 

YB. V. Sivakumar
Peniaga-peniaga dan rakyat Malaysia mengalami tekanan ekonomi yang agak keterlaluan sejak kebelakangan ini. GST yang diperkenalkan oleh kerajaan pada 1 April 2015 merupakan satu langkah yang salah. Setiap rakyat Malaysia dipaksa membayar cukai untuk barangan dan perkhidmatan yang mereka beli. Cukai 6% ini adalah terlalu tinggi dan amat membebankan rakyat Malaysia.

Rungutan rakyat kedengaran di mana-mana sahaja. Setiap orang meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan kerajaan yang tidak prihatin dalam keadaan ekonomi negara yang semakin merudum. Kerajaan Barisan Nasional adalah terlalu tamak dan mementingkan kewangannya sahaja. Masalah yang akan dihadapi oleh rakyat tidak diberi pertimbangan sebelum cukai ini dilaksanakan.

Kerajaan asyik menyatakan cukai ini akan membawa manfaat kepada rakyat dan negara. Saya tidak faham rasional bagaimana cukai tambahan boleh membawa kesejahteraan kepada rakyat apabila negara kita masih tenggelam dalam rasuah dan keborosan. Selagi kita tidak menghapuskan rasuah, keborosan, ketirisan dan kebocoran ekonomi, pelaksanaan GST tidak akan membawa keuntungan kepada rakyat. GST hanya akan menjadi sumber kewangan kepada kerajaan untuk menyelesaikan masalah kewangan dalam jangka pendek. Dalam jangka panjang, jika kerajaan masih gagal menyelesaikan masalah kewangan adakah ia akan meningkatkan kadar GST lagi?


Peniaga-peniaga juga merungut bahawa barang-barang yang mereka beli terutamanya dari luar negara menjadi semakin mahal kerana penurunan nilai matawang ringgit. Ini menyebabkan import menjadi semakin mahal. Apabila barang-barang yang diimport itu semakin mahal, beban peningkatan kos itu akan dipindahkan terhadap pengguna-pengguna yang membeli barangan itu daripada peniaga-peniaga. Oleh yang demikian, harga barang-barang yang diimport di pasaran tempatan menjadi semakin tinggi. Apabila ditambah dengan GST terhadap barangan tersebut, maka rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga yang mendadak dan membebankan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan