Sabtu, 5 April 2014

KPRU: ‘Rencana Kajang’ versi UMNO memarakkan Reformasi 2.0

‘Rencana Kajang’ versi UMNO memarakkan Reformasi 2.0

Pendahuluan
Dalam kegelisahan dan ketidaktentuan berhubung insiden kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia, MH370 yang menuju ke Beijing, China sejak 8 Mac 2014, ahli keluarga dan kenalan kepada seramai 239 penumpang dan anak kapal pesawat telah cukup menderita menanti-nantikan berita.
Malahan, juruterbang MH370 Kapten Zaharie Ahmad Shah yang berusia 53 tahun dituduh sebagai penyokong fanatik politik Dato' Seri Anwar Ibrahim, maka timbulnya kecurigaan menaruh syak wasangka terhadap krew anak kapal tersebut bahawa dia berkemungkinan merampas pesawat tersebut dan menyebabkan kehilangan pesawat sebagai “protes politik” ekoran kehampaan terhadap hukuman terhadap Anwar Ibrahim pada 7 Mac 2014, sehari sebelum MH370 lenyap begitu sahaja tanpa sebarang kesan. Demikianlah Anwar Ibrahim sekali lagi dipersalahkan, seolah-olah sebanyak 239 nyawa berharga tanpa ternilai tersebut digadaikan kerana Anwar Ibrahim. Semua salah Anwar!?
Selepas tercetusnya insiden kehilangan pesawat MH370, kesemua perhatian tertumpu pada peristiwa tersebut. Bahawasannya, Badan Pemikir Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berprihatin dengan perkembangan usaha pencarian pesawat MH370 yang penuh dengan misteri. Walau bagaimanapun, KPRU berpendapat bahawa perjalanan dan keputusan kes rayuan terhadap kes fitnah II Anwar Ibrahim, membawa implikasi yang tidak terukur terhadap keadilan dan kesaksamaan badan kehakiman dan sistem perundangan negara ini, bahkan juga menghambatkan perkembangan sistem demokrasi dan pembentukan landskap politik sistem dwi-parti turut harus dititikberatkan. 
Betapa janggalnya, Anwar Ibrahim dipancarkan cahaya semula setelah munculnya “penemuan” bahawa juruterbang MH 370 berkaitan dengan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) dan khususnya sebagai penyokong beliau.
Roda masa terus mara melangkah ke hadapan tanpa berpatah balik, sejarah diingati dan dijadikan iktibar tetapi tidak mandir. Namun, pada 7 Mac 2014, rakyat Malaysia sekali lagi menyaksikan pengulangan sejarah sedih pilu, seolah-olah kembali ke tahun 1998. Anwar Ibrahim sekali lagi dijatuhkan hukuman penjara dengan begitu gegas sekali ekoran kejayaan pasukan pendakwaan yang diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya, Shafee Abdullah dalam Mahkamah Rayuan untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Anwar Ibrahim pada 9 Januari 2012. 7 Mac sekali lagi menandakan hari kegelapan Badan Kehakiman di Malaysia.
Keputusan Mahkamah Rayuan tersebut mengejutkan sekali, khususnya berhubung dengan perjalanan kehakiman yang tidak masuk akal. Ia serta-merta menimbulkan kontroversi, bukan sahaja di kalangan masyarakat tempatan, malahan di arena antarabangsa. Pemimpin-pemimpin luar negara, termasuk Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan, Gabenor Bangkok Sukumbhan Paribatra, bekas Presiden Indonesia Yusuf Habibie, serta cendekiawan Islam terkemuka Dr Yusul al-Qaradawi masing-masing membuat panggilan telefon kepada Anwar Ibrahim bagi melahirkan keprihatinan berhubung ketetapan mahkamah yang tergegas tersebut. Tambahan pula, Anwar Ibrahim turut dikunjungi oleh Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Joseph Yun bersama dengan pegawai politiknya di kediaman beliau untuk menunjukkan keprihatinan mereka dan komited untuk menyampaikan hal tersebut kepada Presiden Obama secepat mungkin. 
Pada pendapat KPRU, keputusan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac itu sesungguhnya ‘Rencana Kajang’ (Kajang Move) versi UMNO yang bertujuan merampas kembali prakarsa daripada tangan Pakatan Rakyat (PAKATAN) atau secara khusus KEADILAN yang mengambil inisiatif untuk membentuk lanskap politik Malaysia melalui Pilihan Raya Kecil DUN Kajang. Dalam artikel KPRU bertajuk ’Kajang Move’ kickstarts PAKATAN’s Road to Putrajaya 2.0’ sebelum ini, KPRU telah menunjukkan bahawa Rencana Kajang merupakan langkah strategik yang diambil oleh PAKATAN dengan mengadakan peraturan sendiri dan muncul sebagai ‘game master’ tanpa diduga UMNO BN. UMNO BN kini yang ketangkusan idea untuk bertindak balas secara bertamadun melalui politik pilihan raya, maka pemimpin PAKATAN terpaksa dijadikan sebagai sasaran serangannya, seolah-olah dengan tindakan menumbangkan pemimpin-pemimpin PAKATAN, perjalanan PAKATAN menuju ke Putrajaya akan menemui jalan buntu, maka UMNO akan menguasai tampuk pemerintahan buat selama-lamanya tanpa cabaran. 

Selepas Anwar Ibrahim, siapa lagi?
Pada hakikatnya, ia bukan sesuatu yang aneh dan ganjil apabila badan kehakiman dipergunakan untuk mengenakan pemimpin yang tidak bersehaluan politik dengan UMNO. Pada 23 Januari tahun ini juga, Ahli Parlimen Batu Tian Chua dijatuhkan hukuman penjara 1 bulan dan denda RM1,000 selepas didapati bersalah tidak mematuhi perintah polis supaya beredar dari kawasan larangan di Pusat Latihan Polis Diraya Malaysia (Pulapol), 2 tahun lalu. Walau bagaimanapun, ketetapan mahkamah tersebut tidak menjejaskan kelayakan Tian Chua sebagai ahli parlimen, kerana menurut Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz, kelayakan sebagai ahli parlimen hanya akan hilang sekiranya mereka yang berkenaan dihukum penjara lebih setahun dan denda RM2,000. 
Namun, bagi Ahli Parlimen Gelugor, Karpal Singh pula, beliau berkemungkinan berhadapan dengan kehilangan kelayakan sebagai ahli parlimen akibat didapati bersalah atas kesalahan menghasut dan didenda RM4,000 oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 11 Mac, iaitu 4 hari selepas rakan sepejuangannya, yang juga merupakan anak gumannya, disabit kesalahan dan dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun. 
KPRU menjangka bahawa lebih ramai pemimpin PAKATAN atau aktivis sivil berprofil tinggi bakal diambil tindakan undang-undang, di antaranya termasuklah Tian Chua, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok, Hishamuddin Rais dan sebagainya. Sesungguhnya, pada tahun 2001 selepas Anwar Ibrahim dimasukkan ke penjara, rakyat Malaysia pernah menyaksikan tindakan kuku besi yang diambil oleh  Kerajaan pada masa itu di bawah genggaman bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad yang menguasai pentadbiran Malaysia selama 22 tahun sebelum melepaskan jawatan Perdana Menteri pada 31 Oktober 2003. Menurut laporan Human Rights Watch pada tahun 2004, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah digunakan untuk sekali gus meredamkan suara bantahan terhadap penahanan Anwar Ibrahim yang semakin kuat di kalangan masyarakat. Dalam tempoh 2 minggu sahaja, seramai 10 orang aktivitis berprofil tinggi, termasuklah aktivitis hak asasi manusia Badaruddin Ismail, aktivis sosial dan bekas pemimpin pelajar Hishamuddin Rais, pemimpin kanan KEADILAN seperti Tian Chua dan lain-lain lagi, telah diheret dengan alasan bahawa protes kekerasan berniat menggulingkan kerajaan telah dirancang, malahan terdapatnya pencubaan untuk mendapatkan senjata dan bahan letupan. 
Kini, memandangkan nasib yang menimpa Anwar Ibrahim, Tian Chua dan Karpal Singh, tindakan seterus yang bakal diambil oleh Najib yang begitu terdesak mempertahankan kedudukannya dalam parti UMNO adalah tidak sukar diduga. Persoalannya, adakah rakyat jelata rela lagi sudi didiamkan dan dieksploitasi serta dimanipulasi oleh rejim kejam ini selamanya dan sudi mengakur kepada segala perbuatan yang tidak munasabah lagi membelakangi prinsip keadilan? Ataupun, pengamal-pengamal undang-undang dalam badan kehakiman yang sepatutnya menjunjung tinggi prinsip keadilan sudi dijadikan alat kerajaan dengan buta hati sekadarnya bagi menentang mereka yang tidak berpolitik sehaluan? 

Krisis MH307 membayangkan ketidakupayaan pentadbiran Najib
Pada keesokan hari kes rayuan berkaitan Anwar Ibrahim digegaskan dan ditetapkan keputusannya, masyarakat sejagat dunia pula tergegar dengan misteri kehilangan pesawat MAS MH370, yang sehingga kini masih tidak ditemui. Apa yang lagi mendukacitakan, kecekapan kerajaan dalam menangani krisis tersebut telahpun menimbulkan pertikaian di arenantarabangsa. Pada pandangan KPRU, sesungguhnya kebenaran dan ketepatan liputan-liputan media antarabangsa seharusnya dikaji dan diteliti terlebih dahulu sebelum kesimpulan dibuat dengan sewenang-wenangnya, namun adalah sukar menafikan bahawa prestasi Malaysia dalam mengendalikan insiden kehilangan pesawat MH370 yang membawa sebanyak 239 penumpang termasuk krew pesawat patut diperbaiki dan ditambahbaikkan. Dari segi pengendalian krisis yang kekurangan profesionalisme, perhubungan awam yang lemah, penyebaran maklumat yang k

Tiada ulasan:

Catat Ulasan