7:29:18 AM|
Tuesday, 3 December 2013
Monday, 02 December 2013 -
03:42pm
KENYATAAN
AKHBAR
SEMAKAN
SEMULA TARIF ELEKTRIK DI SEMENANJUNG, SABAH
DAN
WP LABUAN
OLEH
MENTERI
TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR
KUALA
LUMPUR, 2 Disember 2013 - Pada masa ini,
sumber bahan api fosil merupakan sumber utama untuk penjanaan elektrik di
negara ini. Bagi Semenanjung Malaysia, 94.8% daripada campuran bahan api ialah
daripada sumber fosil iaitu gas sebanyak 51.5% dan arang batu sebanyak 43.3%.
Bakinya ialah daripada sumber hidro sebanyak 4.2% dan Tenaga Boleh Baharu
sebanyak 1%.
Sejak
tahun 1997, Kerajaan telah menetapkan harga gas domestik yang lebih rendah
daripada harga pasaran bagi memastikan semua lapisan rakyat menikmati tarif
elektrik yang mampu dibayar. Untuk meneruskan hasrat ini, walaupun Kerajaan
menyemak harga gas asli, namun Kerajaan akan terus memberi subsidi sebanyak
16.2 sen/kWj (ataupun 74% daripada purata tarif 0-200kWj/sebulan di
Semenanjung) kepada pengguna domestik dalam lingkungan penggunaan
0-200kWj/sebulan. Kerajaan juga akan memberi subsidi ini kepada pengguna
domestik dalam lingkungan 201-300kWj/sebulan, sebanyak 14.1 sen/kWj (ataupun
59% daripada purata tarif 201-300kWj/sebulan di Semenanjung).
Bagi
mengukuhkan kedudukan kewangan negara dan ke arah penetapan harga gas
berasaskan mekanisme harga pasaran, usaha rasionalisasi subsidi merupakan
langkah yang perlu diteruskan oleh Kerajaan. Di samping itu, Kerajaan juga
perlu memastikan syarikat-syarikat utiliti mampu menampung peningkatan kos
pembekalan elektrik dan mempertingkatkan pelaburan untuk menyediakan
infrastruktur dan operasi pembekalan elektrik yang lebih baik.
Sehubungan dengan itu,
berkuatkuasa 1 Januari 2014, kadar purata tarif elektrik di Semenanjung akan
dinaikkan sebanyak 4.99 sen/kWj (atau 14.89%) daripada kadar purata semasa
33.54 sen/kWj kepada 38.53 sen/kWj yang melibatkan 4 komponen iaitu:
(i) kesan penyelarasan harga gas
domestik daripada RM13.70/MMBtu kepada RM15.20/MMBtu ke atas tarif elektrik
adalah sebanyak 1.52% atau 0.51sen/kWj;
(ii) kesan penetapan harga gas asli
cecair (Liquified Natural Gas - LNG) yang diimport pada harga
RM41.68/MMBtu ke atas tarif elektrik adalah sebanyak 10.17% atau 3.41 sen/kWj;
(iii) kesan penyelarasan harga arang
batu daripada USD85/metrik tan kepada USD87.5/metrik tan ke atas tarif elektrik
adalah sebanyak 0.51% atau 0.17 sen/kWj; dan
(iv) semakan tarif asas Tenaga
Nasional Berhad (TNB) iaitu kenaikan sebanyak 2.69% atau 0.90 sen/kWj daripada
kadar purata tarif semasa. Tarif asas tenaga ini akan dikawalselia melalui
mekanisme Incentive-Based Regulation (IBR) oleh Suruhanjaya Tenaga.
Manakala,
bagi negeri Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan, kadar purata tarif elektrik
akan dinaikkan sebanyak 5.00 sen/kWj (atau peningkatan sebanyak 16.9%) daripada
kadar semasa iaitu 29.52 sen/kWj kepada 34.52 sen/kWj, yang juga akan
berkuatkuasa mulai 1 Januari 2014. Penstrukturan tarif ini adalah diperlukan
untuk mengimbangi jurang yang kian meningkat di antara kos pembekalan elektrik
dengan kadar tarif sedia ada agar Sabah Electricity Sdn. Bhd. (SESB) dapat
terus membekalkan elektrik yang berdaya harap di Sabah dan WP Labuan.
Kadar
purata tarif elektrik semasa, iaitu 29.52 sen/kWj, hanya mampu menampung 80%
daripada kos operasi SESB dan tidak mencerminkan kos pembekalan sebenar SESB,
iaitu pada kadar 43.46 sen/kWj. Kadar tarif elektrik SESB yang rendah menjadi
faktor penghalang kepada usaha untuk mempertingkatkan tahap kualiti pembekalan
elektrik di Sabah.
Sungguhpun
begitu, kedudukan prestasi pembekalan elektrik di Sabah dan WP Labuan pada masa
kini kian bertambah baik berbanding tahun-tahun sebelumnya. Ini dapat dilihat
melalui pengurangan catatan System Average Interruption Duration Index (SAIDI)
kepada 557 minit/pelanggan pada tahun 2012 berbanding 2,867 minit/pengguna pada
tahun 2009. Melalui usaha dan bantuan Kerajaan yang berterusan, Kerajaan yakin
pencapaian SAIDI bagi tahun ini akan bertambah baik dengan pencapaian SAIDI
dijangkakan kurang daripada 450 minit/pelanggan/tahun.
Serentak
dengan semakan tarif elektrik di Sabah dan WP Labuan mulai 1 Januari 2014,
Kerajaan Persekutuan telah bersetuju untuk memperuntukkan bantuan kewangan
sebanyak RM1.812 bilion dalam bentuk geran bagi tujuan pelaksanaan
projek-projek pengukuhan infrastruktur baru yang kritikal termasuk pelaksanaan
Projek Talian Penghantaran Southern Link serta projek-projek kritikal
penghantaran bagi tahun 2014 hingga 2016. Selain daripada bantuan tersebut,
Kerajaan juga sebelum ini telah memperuntukkan bantuan kewangan sebanyak RM230.6
juta bagi tempoh 2013 – 2014 untuk pembiayaan projek-projek pengurangan SAIDI
di seluruh Sabah.
Sebagaimana
yang dilaksanakan di Semenanjung, Kerajaan akan terus memberi subsidi sebanyak
33.09 sen/kWj (ataupun 186% daripada purata tarif 0-200kWj/sebulan di Sabah)
kepada pengguna domestik dalam lingkungan penggunaan 0-200kWj/sebulan di Sabah
dan WP Labuan. Kerajaan juga akan memberi subsidi ini kepada pengguna domestik
dalam lingkungan 201-300kWj/sebulan, sebanyak 30.04 sen/kWj (ataupun 144%
daripada purata tarif 201-300kWj/sebulan di Sabah).
Selaras
dengan dasar Kerajaan untuk melindungi kebajikan pengguna terutamanya golongan
berpendapatan rendah, tiada kenaikan tarif elektrik akan dialami oleh 70.67%
atau 4.56 juta pengguna daripada keseluruhan 6.45 juta pengguna domestik di
Semenanjung dan 62% atau 260,000 pengguna daripada 418,000 pengguna domestik di
Sabah dan WP Labuan yang menggunakan elektrik pada kadar 300kWj dan ke bawah.
Kerajaan akan terus membantu dengan memberikan rebat kepada pengguna-pengguna
yang bil elektriknya berjumlah RM20.00 dan ke bawah sehingga 31 Disember 2014.
Pada
keseluruhannya, ekoran daripada perlaksanaan tarif baru ini, Kerajaan masih
perlu menanggung jumlah subsidi, melalui pelepasan hasil perolehan gas asli
(foregone revenue), sebanyak RM14 bilion/setahun bagi semua pengguna elektrik
di Semenanjung Malaysia, yang mana RM2.4 bilion/setahun adalah khusus untuk
pengguna-pengguna domestik di bawah 300kWj/sebulan. Manakala, bagi Sabah dan WP
Labuan, angka ini mencatat jumlah sebanyak RM570 juta/setahun dimana RM155
juta/setahun adalah bagi kategori pengguna yang sama.
Bagi mempertingkatkan
sumbangan Tenaga Boleh Baharu di negara ini, Kerajaan juga bersetuju untuk
menyemak semula kadar kutipan daripada pengguna – pengguna kepada Kumpulan Wang
Tenaga Boleh Baharu daripada 1% menjadi 1.6% berkuatkuasa dari 1 Januari 2014
di Semenanjung. Kutipan sebanyak 1.6% juga akan mula diperkenalkan di Sabah dan
WP Labuan dan akan melibatkan semua pengguna tenaga elektrik kecuali pengguna
domestik yang menggunakan 300kWj/sebulan dan ke bawah, sama seperti di
Semenanjung.
Kerajaan
berharap supaya syarikat-syarikat utiliti sentiasa berusaha untuk
mempertingkatkan kualiti pembekalan elektrik demi kepentingan rakyat. Pada masa
yang sama, Kerajaan berharap semua pengguna akan menggunakan tenaga elektrik
secara berhemah dengan mengamalkan amalan-amalan kecekapan dan penjimatan
tenaga dalam kehidupan seharian.
Kementerian
Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
2 Disember 2013
IMPLIKASI
PENYELARASAN KADAR TARIF ELEKTRIK KE ATAS PENGGUNA ELEKTRIK DI SEMENANJUNG
MALAYSIA
• Selaras dengan
penyelarasan kadar purata tarif elektrik daripada 33.54 sen/kWj kepada 38.53
sen/kWj, Kerajaan terpaksa menyelaraskan semula tarif elektrik yang melibatkan
pengguna-pengguna domestik, komersial dan industri. Implikasi penyelarasan
tarif elektrik mengikut kategori pengguna adalah seperti berikut:
(i) Purata tarif
domestik akan dinaikkan daripada 28.63 sen/kWj kepada 31.66sen/kWj, iaitu penyelarasan sebanyak 1.21 sen/kWj (3.03%);
(ii) Purata tarif
komersial akan dinaikkan daripada 41.01 sen/kWj kepada 47.92 sen/kWj, iaitu penyelarasan sebanyak 6.91 sen/kWj
(16.85%); dan
(iii) Purata tarif
industri pula dinaikkan daripada 30.94 sen/kWj kepada 36.15 sen/kWj, iaitu penyelarasan sebanyak 5.21 sen/kWj
(16.85%).
Implikasi
Penyelarasan Kadar Tarif Elektrik ke atas Pengguna Domestik di Semenanjung
Malaysia
Jenis Penggunaan
(kWj)
|
Bilangan
Pengguna
|
Bil Elektrik Semasa
(RM)
|
Bil Elektrik Baru
(% Kenaikan)*
|
Perbezaan
(RM)
|
||
juta
|
%
|
|||||
0 - 200
|
3.25
|
50.37
|
3.00 - 43.60
|
3.00 - 43.60
|
Tiada kenaikan
|
|
201 - 300
|
1.31
|
20.30
|
43.93 - 77.00
|
43.93 - 77.00
|
Tiada kenaikan
|
|
301 - 400
|
0.72
|
11.1
|
77.40 - 117.00
|
77.52 - 128.60
|
0.12 - 11.60
|
|
401 - 600
|
0.67
|
10.44
|
117.40 - 198.80
|
129.12 - 231.80
|
11.71 - 33.00
|
|
601 - 800
|
0.26
|
4.03
|
199.23 - 285.10
|
232.35 - 341.00
|
33.12 - 55.90
|
|
801 - 1000
|
0.11
|
1.75
|
285.55 – 375.80
|
341.55 – 452.70
|
55.99 – 76.90
|
|
1001 - 5000
|
0.13
|
1.98
|
376.25 – 2,191.80
|
453.27 – 2,736.70
|
77.02 – 544.90
|
|
> 5000
|
0.002
|
0.03
|
2,192.25 dan
ke atas
|
2,737.27 dan
ke atas
|
545.02 dan
ke atas
|
|
Jumlah
|
6.45
|
100%
|
*tertakluk kepada 1.6% FiT daripada jumlah bil elektrik bulanan
pengguna
|
Implikasi Penyelarasan Kadar Tarif Elektrik ke
atas
Pengguna Komersial dan Industri di
Semenanjung Malaysia
•
Bagi pengguna komersial voltan
rendah seperti peruncit, pekedai dan pengusaha restoran kecil yang
penggunaannya tidak melebihi 200kWj sebulan, kadar kenaikan maksimum adalah
sebanyak 10.7% atau RM8.40 sebulan. Pengguna industri voltan rendah seperti
pengusaha industri memproses makanan secara kecil-kecilan yang menggunakan
elektrik kurang daripada 200kWj sebulan pula akan mengalami kenaikan tarif
maksimum sebanyak 10.1% atau RM7.00 sebulan.
•
Bagi pengguna komersial voltan
sederhana dan tinggi seperti kompleks membeli belah, kompleks pejabat kerajaan
dan hotel, kadar kenaikan elektrik adalah sekitar 16.85% bergantung kepada
profail penggunaan masing-masing. Begitu juga bagi pengguna industri voltan
sederhana dan tinggi seperti kilang, kadar kenaikan elektrik adalah sekitar
16.85% bergantung kepada profail penggunaan masing-masing.
•
Pengguna industri yang kos elektriknya melebihi 5% daripada kos
keseluruhan operasi telah diberi keistimewaan untuk menikmati Tarif Industri
Khas (TIK) yang dalam lingkungan 6% hingga 13% lebih rendah daripada tarif
industri biasa. Memandangkan pemberian SIT adalah tidak selari dengan dasar
penjimatan tenaga, maka dicadangkan supaya SIT ditarik balik secara
berperingkat di mana kadar tarif SIT dinaikkan sebanyak 18.8%, iaitu sekitar 2%
lebih tinggi daripada kenaikan tarif industri biasa.
•
Tarif Industri Khas yang ditawarkan kepada sektor industri yang
perbelanjaan bil elektrik bulanannya melebihi 5% daripada kos keseluruhan
operasi masih dikekalkan dalam semakan tarif elektrik pada kali ini. Sektor
industri yang layak akan terus menikmati kadar tarif yang lebih rendah daripada
kadar tarif industri biasa. Walau bagaimanapun, jurang perbezaan di antara
kadar Tarif Industri Khas dan Tarif Industri biasa akan dikurangkan secara
berperingkat selaras dengan dasar Kerajaan untuk menggalakkan penggunaan
elektrik secara cekap dalam sektor industri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan