Khamis, 8 September 2011

Kecualikan Bayaran Lesen Bazar Semua Perayaan


Kenyataan Media YB V.Sivakumar, ADUN Tronoh, Timbalan Pengerusi DAP Perak, Timbalan Pengerusi DAPSY Perak di Ipoh pada 7 September 2011.

Kecualikan Bayaran Lesen Bazar Untuk Semua Perayaan

Baru-baru ini Kerajaan Perak telah mengecualikan bayaran lesen bazaar Ramadan kepada para peniaga beragama Islam di seluruh negeri yang menjalankan perniagaan di sepanjang bulan mulia. Tindakan ini meringankan beban peniaga-peniaga yang mahu mencari sedikit rezeki sempena sambutan hari raya puasa. Ini  merupakan satu polisi yang baik dan prihatin terhadap peniaga-peniaga tersebut.  Walaupun tindakan ini tidak membawa manfaat atau keuntungan kepada Majlis Daerah dan Majlis Perbandaran di seluruh Perak, tetapi ia membantu  dan mengalakkan peniaga-peniaga kecil  dengan  cara mengurangkan kos perniagaan mereka.  Dikatakan pengecualian lesen itu menyebabkan kerajaan kehilangan hasil sebanyak RM804,503.

Kerajaan Perak juga harus mengambil langkah yang sama untuk  semua perayaan-perayaan yang lain.  Orang-orang beragama Hindu akan menyambut  perayaan Deepavali pada penghujung bulan Oktober tahun ini. Untuk itu, saya mencadangkan supaya kerajaan  Perak juga harus mengecualikan bayaran lesen bazar Deepavali di seluruh negeri. Ini  akan membantu semua peniaga-peniaga kecil  yang terlibat di negeri Perak.

Sering kali aduan diterima daripada peniaga-peniaga bazar Deepavali  di ‘Little India’, Jalan Lahad, Ipoh. Mereka merungut bahawa bayaran sewa  Khemah yang dipasang adalah terlalu tinggi dan menelan sejumlah besar keuntungan yang mereka perolehi.  Oleh yang demikian, kerajaan Perak  melalui Majlis Bandaraya Ipoh harus mengawal sewa khemah yang dipasang untuk peniaga-peniaga  kecil ini. 

Dikatakan harga ruang khemah adalah lebih kurang RM600 di tempat yang kurang strategik  dan melampaui RM1000 di tempat  berasak-asak  padat dan mempunyai tumpuan pemasaran. Jumlah bayaran yang dikenakan adalah terlalu tinggi dan tidak adil kepada peniaga-peniaga kecil  yang dicekik darah oleh pihak penganjur bazar tersebut.

Keuntungan besar dikaut oleh pihak ketiga yang menguruskan pemasangan khemah-khemah ini.  Perkara ini harus dielakkan kerana orang yang bersusah payah berniaga seharusnya mendapat keuntungan yang besar dan bukannya pihak ketiga yang mengambil kesempatan untuk mencari  dana untuk tujuan-tujuan tertentu.  Golongan ‘berat kaki berat tangan’ ini senang-senang membuat keuntungan daripada titik peluh orang lain.  Kerajaan Perak harus mengambil kira kepayahan peniaga-peniaga ini yang terpaksa membayar sewa khemah yang tinggi tiap-tiap tahun. 

Oleh itu, kerajaan harus membelek semula prosedur melantik pengajur bazar Deepavali. Pihak ketiga  yang membonceng keuntungan itu perlu dielakkan diberi kontrak mulai tahun ini. Saya mencadangkan  supaya Majlis Bandaraya Ipoh  mengambil alih kerja-kerja  pemasangan khemah  bazaar Deepavali di ‘Little India’ Ipoh.  Pada masa yang sama sewa khemah harus diberikan pada kadar yang minima diantara RM400 hingga RM600 untuk sepanjang tempoh temasya bazar Deepavali. Jika perlu,  Kerajaan negeri  harus memberi peruntukan tambahan sebagai subsidi jika kos pemasangan khemah-khemah itu tidak dapat ditampung dengan jumlah kutipan sewa. Pada masa yang sama kerajaan juga harus mengecualikan sebarang bayaran  lesen bazar di sepanjang musim perayaan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan