Khamis, 15 Mac 2012

Kes Ragut Rantai Di Taman Saujana, Batu Gajah


Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN kawasan Tronoh pada 25/3/2012 di Taman Saujana, Batu Gajah.

Kes Ragut Rantai Di Taman Saujana

Lebih kurang jam 3.40pm pada 15/3/2012, satu kes ragut rantai telah berlaku di Taman Saujana, Batu Gajah.  Mangsa,  Janaki a/p Kannan Nair merupakan seorang  warga emas yang berumur 60 tahun. Suaminya yang uzur berada di Ipoh Specialist Hospital selama 7 hari yang lepas. Puan Janaki telah pergi ke hospital untuk melawat suaminya dengan menaiki bas di Batu Gajah.  Apabila kembali dari hospital, sewaktu memasuki ke dalam rumahnya di Taman Saujana, ada seorang lelaki berbangsa India yang tidak dikenali olehnya  bertanya “adakah ini rumah Muthu, dia ada telefon saya tadi”. Puan Janaki menjawab “tidak ini bukan rumah Muthu” dan dengan serta-merta mahu menutup pintu masuk (gate). Tetapi, sebelum beliau berbuat demikian lelaki itu mengeluarkan sebilah pisau  dan mengugut menikamnya dan meragut rantai yang dipakainya. 

Setelah meragut rantai ‘American Gold’ yang bernilai RM630, lelaki itu melarikan diri dengan kawannya yang menunggu dengan sebuah  motosikal.  Apabila Puan Janaki menjerit meminta tolong, seorang  jiran wanita  yang berada  berhampiran telah mengejar motosikal itu. Tetapi, kedua-dua lelaki itu telah bejaya melarikan diri. 


Saya telah melawat keluarga itu dengan serta merta. Kami juga telah menghubungi pihak polis berhubung dengan kes ragut ini. Polis Batu Gajah telah datang melihat keadaan ketika itu. Walaupun tidak ada sebarang kecederaan atau luka akibat ragut ini, tetapi  Puan Janaki berada dalam keadaan terkejut dan  ketakutan.
Kes-kes jenayah seperti ini menjadi semakin berleluasa di kawasan Batu Gajah. Saya ingin mengadakan satu perjumpaan dengan OCPD Batu Gajah untuk berbincang mengenai perkara ini secepat yang mungkin. Tindakan segera perlu diambil oleh pihak polis untuk mebendung kes-kes jenayah yang semakin meningkat di kawasan ini. Keselamatan orang ramai terancam kerana  anasir-anasir luar yang semakin berpengaruh di kawasan Batu Gajah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan