Sabtu, 24 Mac 2012

Benarkah Petani Sungai Galah Ditindas Oleh Kerajaan BN Perak?


Kenyataan Media YB V.Sivakumar, Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN Kawasan Tronoh pada 24/3/2012 di Batu Gajah


Benarkah Petani Sungai Galah Ditindas Oleh Kerajaan  BN Perak?

10 orang penternak lembu dan kerbau di Sungai Galah, Kampung Gajah telah membuat laporan polis semalam. Mereka dihalau oleh pihak ketiga dari kawasan mereka menjalankan kegiatan  penternakan itu.  Ada dikalangan  penternak-penternak itu  yang mengusahakan kawasan tersebut lebih daripada 40 tahun. Tiba-tiba ada orang lain daripada luar yang masuk ke kawasan itu dan mengugut mereka keluar. Kononnya kerajaan negeri Perak telah meluluskan tanah itu kepada pihak ketiga ini yang langsung tidak menjalankan  apa-apa usaha di kawasan ini. 

Penternak-penternak itu cukup kecewa dengan kerajaan Perak yang tidak prihatin kepada mereka. Tetapi adakah benar tanah tersebut diluluskan kepada pihak ketiga itu oleh kerajaan Perak? Kami akan membuat siasatan lanjut mengenai perkara ini pada hari Isnin di Pejabat Tanah Dan Daerah Kinta, Batu Gajah. Walau bagaimanapun jentera-jentera pihak ketiga  itu telah memasuki ke kawasan mereka dua hari yang lepas untuk menggertak dan mengugut penternak-penternak ini. 

Pihak ketiga yang kononnya mendakwa tanah itu diberikan kepada mereka tidak menunjukkan apa-apa dokumen mengenai pemberian hak milik itu. Tambahan pula ada diantara diri mereka yang mengaku sebagai pegawai agensi kerajaan tetapi tidak menunjukkan apa-apa identiti pengenalan. 

Saya telah meminta polis menyiasat dan mengambil tindakan berdasarkan 10 laporan polis yang dibuat oleh peneternak-penternak itu. Jika benar kerajaan telah memberikan hak milik tanah itu kepada  pihak ketiga, maka ini merupakan satu lagi penganiyayaan kepada kaum penternak yang mengusahakan tanah itu untuk sekian lama. Mereka ini akan hilang punca pendapatan untuk menyara keluarga mereka.

Penternak-penternak menbuat aduan di pejabat saya pada hari ini kerana mereka mahu pembelaan daripada tindakan yang kejam dan tidak berkeperimanusiaan. Baru-baru ini terdapat banyak kes di negeri Perak di mana petani-petani dan penternak-penternak dihalau dari kawasan mereka semata-mata untuk membantu kroni-kroni kerajaan Perak  membuat projek-projek  atas nama ‘pembanguan’ dan alasan-alasan lain yang tidak munasabah. Mangsa-mangsa yang dihalau itu tidak dibela oleh kerajaan. Kezaliman kerajaan Barisan Nasional Perak harus ditamatkan riwayat  oleh pengundi-pengundi Perak dalam PRU13 nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan