Khamis, 22 Disember 2011

Rakyat Perak Tidak Mudah Lupa

Kenyataan Media YB V.Sivakumar , Timbalan Pengerusi DAP Perak, ADUN Tronoh pada 21/12/2011 di Ipoh.
Rakyat Perak Tidak Mudah Lupa

Dalam PRU 12 Rakyat Perak telah memberi mandat kepada  PAS, DAP dan PKR untuk memerintah negeri Perak. Ketiga-tiga parti ini telah membentuk Kerajaan Pakatan Rakyat untuk memerintah negeri Perak . Tetapi,  kerajaan Barisan Nasional yang dengki terhadap kerajaan baru Pakatan Rakyat  itu telah menggunakan pelbagai taktik kotor untuk merampas kembali kerajaan pilihan rakyat. Barisan Nasional telah menggunakan kuasa kerajaan pusat untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri Perak. Seluruh rakyat Malaysia tahu bagaimana Barisan Nasional membeli ‘katak’ untuk  mereka kembali berkuasa di negeri Perak. Rakyat Perak tidak mudah lupa. Mereka sudah bersiap sedia  menghadapi pilihanraya 13 untuk memberi satu tamparan kepada Barisan Nasional yang bongkak dan rakus dalam menjatuhkan kerajaan pilihan mereka.  Rakyat Perak masih ingat tentang  beberapa peristiwa hitam yang berlaku di pada tahun 2009. Antaranya ialah:


1)      Peristiwa lompat katak yang menghilangkan majoriti kerajaan  Pakatan Rakyat di DUN Perak.
2)      SPR mencabar keputusan Speaker yang mengosongkan 3 kerusi DUN iaitu Behrang, Changkat Jering dan Jelapang.
3)      Bagaimana Setiausaha Kerajaan Negeri membuat perangai menghalau Pimpinan Pakatan Rakyat daripada bangunan SUK.
4)      Bagaimana Dato Seri Nizar dipaksa untuk meletak jawatannya sebagai Menteri Besar  walaupun beliau tidak mahu berbuat demikian kerana kaedah yang bertentangan dengan undang-undang.
5)      Perlantikan Dato Seri Zambry sebagai Menteri Besar baru tanpa menjatuhkan Menteri Besar yang sedia ada di dalam Dewan Negeri Perak melalui undi tidak percaya.
6)      Perlantikan Penasihat Undang-undang Negeri untuk mewakili Speaker  di Mahkamah walaupun Speaker tidak mahu pegawai itu mewakilinya. Tujuannya adalah untuk menghalang Speaker melantik peguamnya sendiri.
7)      Menghalang Speaker  mengadakan sidang DUN untuk menyelesaikan krisis politik negeri Perak. Alasan diberi bahawa Speaker tidak ada kuasa memanggil dewan bersidang.  Sedangkan, Perintah-perintah Tetap Dewan Negeri Perak memberi kuasa itu kepada Speaker.
8)      Tidak mengakui keputusan Jawatankuasa Hak & Kebebasan yang menggantung Dato Seri Zambry  selama 18 bulan dan  6 orang EXCO lain selama 12 bulan daripada menghadiri sidang DUN.
9)      Mengunakan ratusan polis, FRU dan samseng untuk menghalang ADUN-ADUN memasuki bangunan SUK untuk bersidang pada 3 Mac 2009.
10)   Peristiwa Persidangan Bawah Pokok yang kemuncak akibat kejahatan Barisan Nasional menghalang Speaker menjalankan kewajibanya.
11)   Memecahkan plak pokok demokrasi oleh manusia-manusia yang tidak bermoral.
12)   Peristiwa Persidangan 7 Mei yang memalukan Perak dan Malaysia apabila berpuluh-puluh orang anggota polis memasuki Dewan  Negeri Perak untuk mengusung  keluar Speaker dan menguncinya dalam sebuah bilik stor.
13)   Kekecohan yang berlaku dalam  Dewan Negeri kerana melantik Dato Ganesan sebagai Speaker dengan cara yang jijik dan tidak sah.
14)   Semua keputusan-keputusan mahkamah  dalam Kes Menteri Besar, Speaker dan Ketua Kampung berpihak kepada Barisan Nasional, walaupun ramai pakar-pakar perlembagaan tidak bersetuju dengan keputusan-keputusan itu.
15)   Pengakuan yang di buat oleh bekas Ketua Hakim Negera Tun Zaki  baru-baru ini bahawa beliau tidak terlibat dalam melantik panel-panel hakim dalam semua kes-kes negeri Perak  walaupun itu adalah keperluan mandatori mengikut peruntukan undang-undang.
16)   Bagaimana Mahkamah Tinggi membuat keputusan bahawa Dato Seri Nizar adalah Menteri Besar  Perak yang sah dan  kemudian keputusan itu diubah semula pada keesokan harinya.
17)   Peristiwa merampas jubah dan songkok Speaker di bangunan SUK dengan menggunakan kekerasan anggota polis.
18)   Bagaimana Dewan Negeri disalah gunakan oleh Barisan Nasional dengan cara menutup MIC , tidak memberi peluang kepada  ADUN-ADUN Pakatan Rakyat untuk berbahas, tidak menjawab soalan-soalan lisan dan bertulis, masa persidangan yang terlalu singkat,  pihak media diletakkan dalam bilik galeri, tidak membenarkan rakaman audio dan video, berpuluh-puluh anggotan polis mengawal persidangan dan macam-macam lagi.
19)   Bajet 2010 diluluskan dalam 20 minit tanpa perbahasan.
20)   Pelbagai laporan polis dan SPRM dibuat terhadap Speaker untuk mengertak dan mengugut Speaker daripada menjalankan tugasnya .

Semua peristiwa-peristiwa ini masih jernih dalam ingatan rakyat Perak. Barisan Nasional telah melakukan kesilapan besar dengan mengandaikan bahawa rakyat kita mudah lupa. Oleh itu, mereka telah menggunakan SPR, SPRM, mahkamah, polis, media, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri untuk merampas kerajaan rakyat secara tidak sah. Tetapi, rakyat Perak tidak akan memaafkan Barisan Nasional kerana menggunakan segala bentuk kekerasan dan taktik kotor untuk rampas satu kerajaan yang diberi kuasa oleh mereka. Oleh yang demikian, Barisan Nasional haruslah bersedia untuk menerima tamparan rakyat dalam PRU13 bukan sahaja di  negeri Perak malah kesan limpahan juga akan dirasakan di peringkat persekutuan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan