Jumaat, 25 Jun 2010

Perak Boros


(Taiping 25-6-2010)

Ahli Parlimen kawasan Taiping, Nga Kor Ming hari ini meminta penjelasan dari Menteri Besar, Dato Seri Zamry Bin Abdul Kadir, apa rasional mesyuarat EXCO kerajaan Negeri Perak kerap kali diadakan di Hotel 5 bintang di Kuala Lumpur sedangkan rakyat dalam negeri sedang menghadapi kekangan kewangan dan defisit kerajaan negeri telah mencecah RM70 juta pada tahun ini.

Nga, yang juga merupakan Setiausaha Negeri DAP Perak berkata, majlis mesyuarat kerajaan Negeri Perak dibawah pimpinan ADUN Pangkor, Dato Seri Zamry Bin Abdul Kadir telah mengadakan mesyuarat mingguan tersebut di hotel Kuala Lumpur pada rabu ini sedangkan bangunan Perak di Ipoh telah siap dengan segala kemudahan. Nga menyifatkan tindakan Zamry adalah satu pemborosan wang rakyat dengan puluhan ribu elaun, sewa hotel dan kos penginapan serta kos pengangkutan yang terpaksa dibiayai rakyat kerana mesyuarat Exco di Kuala Lumpur.

Nga berkata demikian dalam satu siding akhbar hari ini pusat Khidmat DAP Taiping.Beliau berkata, adalah tidak masuk akal bahawa mesyuarat Exco Perak sering kali diadakan di Kuala Lumpur, mahupun ditempat peranginan sedangkan hutang negara telah mencecah jumlah RM377 billion yang semakin membimbangkan. Tambahan lagi, Negara kita sedang menghadapi risiko menjadi muflis menjelang tahun 2019 seperti yang diramalkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Seri Idris Jala.
Nga berkata, mengikut statistik Jabatan Perdana Menteri, 40% dari keluarga rakyat Malaysia, iaitu 2.4 juta keluarga diseluruh negara berpendapatan kurang dari RM2,000 setiap bulan, dengan Perak mempunyai bilangan terbanyak seramai 192,000 keluarga, atau 12.5% dan diikuti oleh Sabah, Johor, Kedah dan Sarawak. Dibawah pemerintahan BN, Perak juga merosot menjadi Negeri Ke-3 termiskin di Malaysia selepas Sabah dan Terengganu.

Nga bertambah, apabila kerajaan berwar-war memotong subsidi barangan asas kepada rakyat, pada masa yang sama pula kerajaan membelanja RM600 juta membina projek “Gajah Putih” seperti Putrajaya Convention Centre(PICCI), RM811 juta untuk Istana Negara yang baru, RM800 juta untuk bangunan Parlimen baru. Malahan kerajaan membelanja RM6,700 juta untuk membeli kapal peronda TLDM walaupun Malaysia adalah anggota treati Antarabangsa anti Perang dan berada diluar zon perang. Pengurusan kewangan yang lemah dan tindakan boros kian serius dan beliau menyeru rakyat berubah untuk menyelamatkan Negara daripada menjadi muflis menjelang tahun 2019.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan