Khamis, 2 Julai 2009

Keputusan Hakim Bercanggah Dengan Perlembagaan


Seramai 6 daripada 11 Hakim Mahkamah Persekutuan dikenalpasti membelakangkan peruntukan perundangan dan Perlembagaan dalam membuat keputusan pada beberapa perbicaraan termasuk yang membabitkan kemelut politik Perak, bekas Hakim Mahkamah Rayuan NH Chan mendedahkan.

6 hakim berkenaan masih berkhidmat walaupun mereka telah mencabuli Kod Etika Hakim 1994 dan boleh dipecat kerana gagal melaksanakan tanggungjawab secara berwibawa dan amanah.

Chan enggan menamakan hakim-hakim berkenaan secara terbuka tetapi mendedahkan bahawa sikap berat sebelah 'kumpulan 6' itu terserlah setelah tercetusnya krisis perlembagaan di Perak.

Kes-kes bersabit kemelut di Perak menonjolkan kecenderungan 6 Hakim Mahkamah Persekutuan itu untuk mengambil keputusan yang berpihak kepada BN walaupun penghakiman mereka jelas bercanggah dengan Perlembagaan Negara.

"Sejak berlakunya krisis politik Perak terdapat beberapa keputusan mahkamah yang tidak adil. Sekiranya krisis ini tidak berlaku kita tidak mungkin dapat membezakan 'permata dengan batu' di kalangan hakim-hakim kita," kata Chan.

"Setakat ini saya telah mengenalpasti 6 hakim Mahkamah Persekutuan yang tidak melaksanakan tanggungjawab mereka berpandukan undang-undang. Saya boleh tambah jumlah ini dengan kalangan hakim-hakim Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi," kata Chan yang dihormati kerana keberaniannya menegakkan keadilan semasa dalam perkhidmatan.

Sumber : Suara Keadilan

6 ulasan:

  1. kah-kah-kah

    PKR Gerik, Thursday, July 2, 2009
    Malam tadi nampak sangat seperti PR sedang dilanda krisis besar apabila DAP Kedah menarik diri dari PR. Namun kenyataan pemimpin-pemimpin PR hari ini bernada sebaliknya. Pemimpin-pemimpin PKR dan DAP Pusat menyatakan bahawa cerita DAP Kedah yang merajuk itu sebagai satu perkara yang tidak serius. Mereka menafikan DAP Kedah keluar PR. Lim Kit Siang dan Karpal Singh sependapat merajuknya DAP Kedah itu bukan sesuatu yang serius yang boleh memecah belahkan PR. Jadi merajuknya DAP Kedah sesuatu yang tidak serius, perkara kecil saja, seperti mak bapa kita bergaduh atau kita suami-isteri bergaduh yang akhirnya berbaik semula.

    Kesian BN. Dulu ketika isu kerajaan perpaduan sedang panas, mereka sudah bertepuk tangan, tanda saat kemenangan sedang menanti di depan. Kini kenyataan pemimpin-pemimpin PR mengenai DAP Kedah sekali lagi menyebabkan BN yang sedang bersiap sedia untuk berpesta terpaksa menangguhkan pesta mereka. Sekali lagi, kesian Babi Negara!
    hik

    BalasPadam
  2. Salam YB,
    Terima kasih kerana sudi ziarah blog FSS. YB sedia faham saya adalah penyokong tegar PR.

    BalasPadam
  3. saya tak rasa orang2 "itu" akan memahami hakim pencen seperti ini. zaman mahathir dulu pun dah ada hakim2 yang tak betol!!

    nak buat macam mana

    BalasPadam
  4. Hakim ni semua hakim beli.. gila kuasa dan wang.. mengikut telunjuk pihak lain...yang salah di diamkan.. yang tak salah direkan kan cerita macam membuat filem. Hakim2 di malaysia ni sesuai di beri gelaran baru... LEMBU ikat dihidung dan ikut arahan tuanya..BODO

    BalasPadam
  5. Blajar undang2 tapi tak buat apa yang sepatutnya... HAkim..hakim...apa nasib ko jd hakim yang berong..ada lebih baik jadi anjing...taraf hakim2 ni sama macam ANJING..

    BalasPadam