Selasa, 8 September 2009

SPR Sudah Terpesong

Jarang sekali sebuah badan pengendali pilihanraya seperti SPR disaman di negara lain atas alasan tidak mahu memantuhi arahan Speaker.

Semua kita sedia maklum di negara-negara lain jika Speaker mengisytiharkan sesuatu kerusi kosong dan sebagainya SPR akan akur kepada keputusan Speaker kerana tugas SPR ialah menjalankan pilihanraya bukannya mencari jalan untuk menidakkan pilihanraya.

Malangnya SPR di negara kita peranannya sudah terpesong di mana sejak akhir-akhirnya SPR 'penat' untuk mengadakan pilihanraya sebaliknya mencari jalan untuk tidak mengadakan pilihanraya.

Hari ini SPR diconteng arang dimukanya akibat sikap SPR sendiri yang tidak telus dan professional.

Media melaporkan bahawa Speaker Dewan Udangan Negeri (DUN), Datuk Dr. Abdul Isa Ismail telah melantik sekumpulan peguam untuk mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 1 September lalu yang mengekalkan kedudukan Datuk Abu Hasan Sarif sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Siputeh.

Abdul Isa berkata, kumpulan peguam berkenaan yang dilantik sejak tiga hari lalu itu akan menfailkan tuntutan di mahkamah dalam tempoh 40 hari berhubung perkara berkenaan.

Katanya, beliau tetap berpegang kepada keputusan untuk mengosongkan kerusi Kota Siputeh selepas Abu Hasan gagal menghadiri mesyuarat DUN sebanyak dua kali berturut-turut tanpa kebenarannya.

''Terserah kepada panel peguam yang dilantik untuk mengambil tindakan yang perlu bagi mencabar keputusan SPR itu di mahkamah,'' katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Penyerahan Bantuan Kepada Sekolah Agama Rakyat Negeri Kedah di Kediaman Menteri Besar, Sri Mentaloon Alor Setar hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan