Rabu, 21 Oktober 2009

Aduan Penduduk Gunung Hijau


Kenyataan Media YB V.Sivakumar, ADUN Tronoh pada 20 Oktober 2009

Lampu Jalan Tidak Berfungsi Di Gunung Hijau, Pusing.

Sejak bulan Februari tahun ini lampu jalan di estet Gunung Hijau, Pusing tidak berfungsi. Kawasan ini adalah agak gelap pada waktu malam. Ia boleh mengancam keselamatan penduduk-penduduk estet Gunung Hijau. Penduduk risau mengenai jenayah ragut atau kecurian akan berleluasa di kawasan ini jika tindakan tidak diambil dengan segera. Tambahan pula, ia juga boleh mengakibatkan kemalangan dan membahayakan keselamatan pengguna jalan tersebut.

Estet Gunung Hijau berada dibawah seliaan Majlis Daerah Batu Gajah sejak bulan Ogos 2009. Oleh yang demikian, penduduk kawasan itu telah membuat aduan kepada Majlis Daerah Batu Gajah mengenai masalah tersebut. Tetapi, sehingga hari ini tidak ada sebarang tindakan diambil.

Menurut seorang pengadu yang bernama Puan Liew Ah Tai (63), semua penduduk estet Gunung Hijau telah membayar cukai taksiran pada bulan Ogos yang lalu. Oleh yang demikian, tidak ada sebab untuk Majlis Daerah Batu Gajah mengabaikan tanggungjawab untuk menyediakan kemudahan asas terutamanya lampu jalan kepada penduduk-pemduduk kawasan ini. Cukai taksiran untuk setiap rumah adalah diantara RM80 hingga RM100 setahun.

Saya juga telah mengadu masalah ini kepada Majlis Daerah Batu Gajah. Pihak Majlis memberi alasan yang tidak munasabah iaitu semua lampu-lampu yang sedia ada perlu dibuka dan lampu-lampu baru akan dipasang semula. Ianya akan mengambil masa yang agak lama. Ini dikatakan sebagai prosedur yang diamalkan. Lampu-lampu jalan yang sedia ada masih berada dalam keadaan baik dan boleh berfungsi. Ia tidak perlu digantikan. Tindakan seperti ini merugikan wang Majlis Daerah semata-mata.

Pihak Majlis perlu menguruskan hal ini dengan Tenaga Nasional Berhad dengan serta merta. Terdapat lebih kurang 60 buah rumah terlibat dengan masalah yang dibangkitkan.


Disediakan oleh


V.Sivakumar
ADUN Tronoh

2 ulasan:

  1. Siapa ADUN yang tidak bertanggungjawab di kawasan itu?

    BalasPadam
  2. buat yg terbaik yb siva...
    ganesan x leh wat pe pun

    BalasPadam